قدرت ترمیم کننده عادت های کوچک

امین پردازش
امین پردازش
فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی یکی از موضوعات پراهمیت تحقیقات این روزها است. اما در کنار فرسودگی شغلی مورد دیگری هم وجود دارد که اهمیت بسزایی در سلامت افراد دارد و آن حفظ مداوم سطح انرژی روزانه است. باید بدانید که تمرکز صرف بر فرسودگی شغلی ممکن است باعث شود مفهومی گسترده‌تر به نام حفظ انرژی فردی را نادیده بگیرید. تحقیقات نشان می‌دهند انسان در پنچ حوزه نیاز به حفظ و تداوم انرژی‌اش دارد یا به عبارتی نیاز دارد در این پنج حوزه باتری‌اش را شارژ کند: فیزیکی، روانی، احساسی، معنوی و اجتماعی. سطح انرژی این پنج حوزه می‌توانند توسط عوامل مختلفی مانند استرس کاری، مسائل شخصی یا عدم مراقبت از خود پایین بیاید. با شناسایی اینکه کدام باتری ها در حال خالی شدن هستند و درک چرایی خالی شدن باتری‌ها، می‌توانید عادات کوچکی را برای کمک به شارژ مجدد خود اعمال کنید.

فرسودگی شغلی امروزه به یکی از موضوعاتی تبدیل شده که در تحقیقات بسیاری مورد بررسی قرار می‌گیرد. اما در کنار این مسئله، موضوع دیگری نیز وجود دارد که اهمیت بسیاری در سلامت و رفاه افراد دارد، آن هم حفظ مداوم سطح انرژی روزانه است. باید در نظر داشت که تمرکز فقط بر روی فرسودگی شغلی ممکن است باعث ایجاد یک دیدگاه محدود به موضوع شود و مفهوم گسترده‌تر حفظ انرژی فردی را نادیده بگیرد. تحقیقات نشان می‌دهند که انسان در پنج حوزه مختلف نیاز به حفظ و تداوم انرژی دارد یا به عبارت دیگر نیاز دارد تا در این پنج حوزه باتری‌هایش را شارژ کند: حوزه‌های فیزیکی، روانی، احساسی، معنوی و اجتماعی. سطح انرژی در این پنج حوزه می‌تواند توسط عوامل مختلفی مانند استرس کاری، مشکلات شخصی یا عدم مراقبت از خود کاهش یابد.

با شناسایی اینکه کدام باتری‌ها در حال خالی شدن هستند و درک دلایل این خالی شدن، می‌توانیم بهترین راهکارها و عادات کوچکی را برای کمک به شارژ مجدد خود اتخاذ کنیم. به عنوان مثال، اگر در حوزه فیزیکی انرژی ما کاهش یافته باشد، می‌توانیم به تنظیم یک برنامه ورزشی منظم و تغذیه سالم توجه کنیم. در حوزه روانی، می‌توانیم از تکنیک‌های مدیتیشن و آرامش‌بخش استفاده کنیم. همچنین، از راه‌هایی مثل ارتباط با دوستان و خانواده برای شارژ مجدد انرژی اجتماعی استفاده کنیم.

از طریق ایجاد این عادات کوچک و توجه به حوزه‌های مختلف انرژی ما، می‌توانیم بهبود قابل توجهی در سلامت و رفاه خود داشته باشیم و به طور کلی زندگی بهتری را تجربه کنیم.

هرچقدر هم که در یک کار خوب پیش بروید، به دلیل فشارهای کارفرما برای رساندن نتایج و حجم کاری کم کم احساس می‌کنید که انرژی شما با روزهایی که شروع کرده‌اید یکی نیست! وقایع کوچک که قبلا آنها را به راحتی مدیریت می‌کردید به راحتی شما را ناآرام می‌کنند و مدت زمان بیشتری طول می‌کشد که بتوانید راه‌های تکرای را طی کنید. ذوق همیشگی‌تان همراهتان نیست و سخت‌تر از قبل قادر به مقابله با موقعیت‌های نامطمئن، پیچیده و پرمخاطره هستید. در همین موقع است که تعجب می‌کنید و از خودتان می‌پرسید که چه خبر شده است؟

فرسودگی شغلی

فرسودگی شغلی

در سال‌های اخیر تمرکز مجددی روی رفاه کارکنان گذاشته شده است و تحقیقات مهمی برای کشف کردن ارتباط بین مشکلات سازمانی سیستم و فرسودگی شغلی صورت گرفته است. اگر بخواهیم دقیق‌تر موضوع را موشکافی کنیم به یک سوال مهم برمی‌خوریم: فرسودگی شغلی چیست؟

به عنوان انسان‌هایی که در دنیای مدرن امروز زندگی می‌کنند برای اغلب شما پیش آمده است که مدتی احساس کنید دیگر مثل قبل مجذوب فعالیت‌ها نمی‌شوید، مسائلی که برایتان اهمیت داشته دیگر اهمیتی ندارد و احساس ناامیدی فزاینده‌ای زیستن را برایتان دشوار کرده است.

فرسودگی شغلی نوعی فرسودگی و خستگی ناشی از احساس گرفتاری مداوم است. این پدیده از استرس بیش از حد و طولانی مدت احساسی، جسمی و روانی رخ می‌دهد. در بسیاری از موارد، فرسودگی شغلی با شغل فرد مرتبط است. فرسودگی شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که شما غرق شده‌اید و این شما را ذله کرده است، از نظر عاطفی سراسیمه شده‌اید و نمی‌توانید از عهده خواسته‌های بی‌وقفه زندگی برآیید.

مدیریت مداوم سطح انرژی

اما در مطالعات متوجه میشویم اگر تنها بخواهیم روی فرسودگی شغلی تمرکز کنیم بخش مهم‌تری که سلامت افراد را شکل می‌دهد را از دست می‌دهیم. اما این مورد چیست؟

مدیریت مداوم سطح انرژی هر فردی در میان نیازهای روزمره افراد مطرح می‌شود که باید مورد بررسی قرار گیرد. اصطلاح «چالش‌های روزمره» به مشکلات و فشارهای روزمره اطلاق می‌شود که افراد در نقش‌های خود با آن مواجه هستند. این چالش‌‌‌ها ممکن است شامل مدیریت موثر زمان، تصمیم‌گیری‌های تحت فشار، بررسی‌های تغییرات ارتباط‌های بین فردی و حفظ انگیزه و تمرکز بر روی ادامه دادن در میان شکست‌ها باشد. در حالی که فرسودگی شغلی نشان‌دهنده حالت شدید خستگی و بی‌تفاوتی است اما توجه به اقدامات کوچک‌تر و ظریف‌تر که به حفظ انرژی و سرزندگی روزانه کمک می‌کنند نیز ارزش مهمی دارد. این رویکرد فعالانه شامل مدیریت فعال سطوح انرژی فرد، شناسایی و رسیدگی به منابع استرس، و اجرای استراتژی‌هایی برای انعطاف پذیری و تمرکز در طول زمان است.

  • پیشنهاد بررسی >>>> حل مسئله و تصمیم‌گیری به زبان ساده

اولین نشانه‌های از دست دادن انرژی روزانه از علائمی مثل کاهش صبر، افزایش تاخیر و اشتباهات و افزایش شک به خود و کارهایی که انجام می‌دهید، است. تحقیقات نشان می‌دهد که در صورت کم شدن انرژی روزانه نقاط قوت افراد مثل صراحت، درایت و احتیاط کمرنگ‌تر می‌شوند و به صرف کارهایی که فرد باید در طول روز انجام دهد تا روزمرگی‌اش را به سر ببرد یا احساساتی که به صورت ابتدایی تجربه می‌کند تبدیل می‌شود؛ مثل سرسختی، ترس یا تعلل تبدیل می‌شوند. کوچک‌ترین محرک‌ها به استرس‌های مزمن تبدیل می شوند و این مورد تاثیرش را در زندگی به صورت تاثیرگذاشتن بر خواب، سرماخوردگی یا سرفه بیشتر است و دیگر استراحت آخر هفته برای شروع اول هفته دیگر کافی نیست.

پس نشانگرهای اولیه از دست دادن انرژی روزانه و عواقب بالقوه‌ای را که ناشی می‌شوند را مرور می‌کنیم:

چندین علامت فراگیرِ کاهش سطح انرژی روزانه

کاهش صبر و افزایش شک به خود و کارهایی که انجام می‌دهید: در این مرحله ممکن است شما به راحتی در اثر تاخیرها یا اشتباهات ناامید یا تحریک‌پذیر شوید و ممکن است بیشتر به توانایی ها یا تصمیمات خود شک کنید.

تغییر نقاط قوت و صرف انجام تعهدات: ویژگی ها یا نقاط قوتی که شما معمولاً دارید، مانند صراحت، درایت، یا احتیاط، ممکن است به صورت رفتارهایی که جنبه مثبت ندارند یا احساسات ناخوشایند به صورت پایه تحت استرس ظاهر شوند. به عنوان مثال، صراحت ممکن است تبدیل به تندخویی، درایت تبدیل به ترس ترس، و احتیاط با تعویق انداختن کارها جایش را عوض کند.

افزایش حساسیت به محرک‌ها: رویدادهای روزمره که قبلاً قابل کنترل بودند ممکن است شروع به تحریک شما کنند و این خود را به صورت استرس مزمن نشان می‌دهد.

مشکلات فیزیکی: سلامت جسمانی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد، به طوری که شما دچار اختلال در الگوی خواب، افزایش حساسیت به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا سرفه و عدم تجدید قوا حتی پس از تعطیلات آخر هفته یا دوره های استراحت می شوید.

این حفظ روزانه انرژی – حتی زمانی که افراد به خطر فرسودگی نزدیک نمی‌شود – یک عنصر کلیدی برای حفظ و پیشرفت با سرعت بیشتر در مسیر زندگی است.

ماهیت چند بعدی انرژی

با بررسی‌هایی تا اینجا انجام دادیم احتمالا متوجه شده‌اید که انرژی فقط جسمی یا روانی نیست، بلکه کاملا یک موضوع چند بعدی است. بر اساس تحقیقات انجام شده در 25 سال گذشته سطح انرژی باید به صورت مداوم بررسی شود، که این‌ها روی سلامت افراد تاثیر می‌گذراند.

فیزیکی: به سلامت جسمی و شادابی اشاره دارد. خواب، تحرک و تغذیه عوامل اصلی حفط سطح انرژی در این حوزه هستند و هر گونه چالش در این زمینه‌ها به سطح انرژی حوزه فیزیکی را پایین می‌آورد.

ذهنی: شامل نظم، تمرکز و چابکی فکری است. و این بانک معمولاً با فعالیت‌هایی مانند تمرین ذهن آگاهی یا یادگیری موضوعات جدید شارژ می‌شود و با تقاضاهای مکرر و حواس‌پرتی‌ها باعث تحلیل رفتن انرژی در این حوزه می‌شود.

احساسی: این در مورد خلاقیت، هوش هیجانی و خودآگاهی است. با فعالیت‌های لذت‌بخش، سرگرمی‌های ترمیم‌کننده، شیوه‌های خلاقانه یا گذراندن وقت با خانواده و دوستان احیا می‌یابد، و مدیریت درگیری‌ها و تعارضات یا تکرار وقایع مضر، باعث افول در این زمینه می‌شود.

معنوی: این باتری شکل گرفته از انگیزه و احساس هدف است. می‌توان آن را در طول زمان در طبیعت، کار داوطلبانه، سنت های مذهبی، اعمال معنوی یا فعالیت های درون نگر بازسازی کرد. در تجربه ما، این همان حوزه‌ای است که اغلب در دنیای تجارت کم ارزش تلقی می‌شود.

اجتماعی: این بعد به روابط شخصی و حرفه‌ای اشاره دارد. این به دلیل فعالیت‌های اجتماعی، مانند گذراندن زمان با دوستان و همکاران (خارج از فعالیت‌های کاری سنتی)، و همچنین امکان سفر آزادانه و ایمن است. وقتی در جایی که زندگی می‌کنید که احساس امنیت نمی‌کنید، زمانی که در جایی کار می کنید که قدردانی کمی در آن وجود دارد، یا زمانی که نگران سلامتی عزیزان هستید، این بعد با چالش مواجه می‌شود.

عادت‌ها کجای این مسیر به داد افراد میرسند؟

در حالی که مرزهای بین این بعدهای انرژی سیال است، ایده‌هایی که شما در مورد هر کدام از ماهیت این حوزه‌ها دارید به شما کمک می کند تا نیازهای خود را آسان‌تر و سریع‌تر ارزیابی کنید. بررسی هر کدام از این زمینه‌ها می‌تواند حس واضح‌تر و ملموس‌تری از وضعیت سطح انرژی آن حوزه را به شما بدهد، در حال شارژ شدن است یا در حال تخلیه شدن است. اگر متوجه شدید که در زمینه‌های خاصی دچار مشکل هستید، باید از خودتان بپرسید که آیا عادتی در آن زمینه دارید که انرژی شما حمایت کند؟ کجاها سریعتر شارژ می‌شوید؟ کجا راحت تر تخلیه انرژی می‌کنید؟ چه چیزی را می‌تواند تنظیم کنید؟ در حال حاضر چه چیزی را باید قبول کنید و نمی‌توانید تغییری در آن ایجاد کنید؟

برای بالا بردن سطح انرژی‌تان در یک حوزه بخصوص، پیشنهاد می‌کنیم که “عادت های کوچک” یا یک فعالیت معنادار را شناسایی کنید که می توانند به طور مداوم به انجام آن‌ها متعهد شوید. برای مثال، برای بالا بردن سطح انرژی فیزیکی، به جای انجام یک تعهد بزرگ مانند سه روز در هفته ورزش کردن، میتوانید تصمیم بگیرید که با عادت‌های ساده‌ای مثل ماشین خود در فاصله کمی دورتری بگذارید تا فاصله‌ای را قبل از شروع کار قدم بزنید و با همین عادت ساده به سطح انرژی فیزیکی خود کمک کنید.

فرسودگی شغلی

این ترفندهای کوچک می‌تواند نتایج بلند مدت ایجاد کند. مثلا بررسی‌ها نشان می‌دهند که استراحت های کوتاه در طول روز بینش هایی را در مورد آنچه که می توانید دیگران واگذار کنید و آنچه که به توجه مستقیم شما نیاز دارد را مشخص می‌کند، و همین اقدام ساده توانایی شما را برای تصمیم گیری دقیق و حفظ تغییرات سریع در کسب و کار شما را بهبود می‌بخشد. بررسی های دیگر نشان می‌دهد که گوش دادن به مدیتیشن های پنج دقیقه ای در مسیر حرکت در قطار یا مترو تا محل کار هر روز صبح به انسان ها کمک می‌کند تا روز پیش رو را با ثبات بیشتری طی کنند.

با اتخاذ این رویکرد، مشاهدات بیانگر این هست که مشتریان اعتماد خود را به توانایی خود برای مقابله با چالش‌های زندگی باز می‌یابند – هم در مورد آنچه که می‌توانند تأثیر بگذارند و هم آنچه باید بپذیرند (مانند یک بیماری مزمن سلامت یا تغییر ساختاری که در محل کار رخ می‌دهد).

زمانی که ما در زندگی کاری خود دچار ناامیدی می شویم، چه از امروز فردا کردن برای انجام یک تماس کاری باشد یا جلسه‌ای که بلاخره باید به آن رسیدگی کنیم، زمان آن رسیده است که سطح انرژی خود را ارزیابی کنیم. اگرچه اقداماتی که برای بالا بردن سطح انرژی می‌کنید ممکن است جزئی به نظر برسند، اما بر جسم و ذهن تأثیر می‌گذارند، سطح کورتیزول را بالا می‌برند و منابع شناختی و احساسی را کاهش می‌دهند.

افزایش انعطاف‌پذیری روزانه نه تنها به سلامتی و تاب‌آوری روزمره کمک می‌کند، بلکه به رهبران کمک می‌کند تا در موقعیت‌های بحرانی مؤثر بمانند، زیرا مهارت‌هایی را ایجاد می‌کند تا به انرژی و روش‌هایشان توجه داشته باشند تا آن را در سطوح بهینه نگه دارند.

در پایان این مقاله به ما توصیه می‌کند که به جای فکر کردن به تغییرات بزرگ و عظیم در زندگی، به ایجاد عادت‌های کوچک تمرکز کنیم. این عادت‌ها، هرچند به نظر ساده می‌آیند، اما توانایی ایجاد تغییرات بزرگ و مثبت در زندگی ما را دارند. به عنوان مثال، به جای تعیین یک هدف بزرگ مانند ورزش سه روزه در هفته، می‌توانیم به ایجاد یک عادت ساده مانند قدم زدن برای مدت کوتاه قبل از شروع کار بپردازیم. این کار ساده می‌تواند به ما کمک کند تا انرژی فیزیکی خود را افزایش دهیم و در نتیجه، به شکل مثبتی بر روی عملکرد و احساسات ما تأثیر بگذارد.

این مقاله همچنین به ما یادآوری می‌کند که ایجاد عادت‌های کوچک می‌تواند به ما در موقعیت‌های بحرانی کمک کند. زمانی که در موقعیت‌های استرس‌زا قرار می‌گیریم، انجام این عادت‌های کوچک می‌تواند به ما کمک کند تا انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشیم و بهتر با این وضعیت‌ها برخورد کنیم. این عادت‌ها به ما احساس ثبات و کنترل بیشتری می‌دهند و می‌توانند موجب بهبود کیفیت زندگی و کسب و کار ما شوند.

در نهایت، این مقاله ما را به یک نکته مهم دیگر هدایت می‌کند: ایجاد عادت‌های کوچک نه تنها به ما در کسب انرژی بیشتر و بهبود کارایی کمک می‌کند، بلکه به ایجاد اعتماد به نفس بیشتر در ما نیز کمک می‌کند. انجام این عادت‌ها کوچک می‌تواند به ما اطمینان بیشتری در مواجهه با چالش‌های زندگی بدهد و ما را در مسیری موثرتر به سوی اهداف و آرزوهایمان هدایت کند.

شما می توانید جهت مشاهده همه دوره های مدرسه هم آموز بر روی ” توسعه مهارت های فردی ” کلیک کنید و با این دوره ها آشناشوید.


این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط