معرفی 5 نرم افزار رایگان CRM

راحیل علی گودرز
راحیل علی گودرز
نرم افزار رایگان CRM

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) با امکان ذخیره و به روز رسانی سوابق مشتری، ردیابی فرصت های خط فروش و اختصاص وظایف مشخص به تیم ها کمک می کند تا فروش خود را افزایش دهید.

استفاده از CRM باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود، زیرا تیم شما کارهای دستی کمتری را انجام می دهد. علاوه بر این، می‌توانید از دقت داده‌های CRM اطمینان داشته باشید، زیرا به‌روزرسانی آن آسان است و از هر کجا با اتصال به اینترنت قابل دسترسی است.

تنوع زیادی در بازار وجود دارد، بنابراین ویژگی ها و رابط کاربری را انتخاب کنید که به بهترین وجه برای کسب و کار شما مناسب است. برخی از ارائه دهندگان عملکردهای اساسی مانند مدیریت تماس و خط فروش را با قیمت پایین یا حتی رایگان ارائه می دهند.برخی دیگر در ویژگی‌های پیشرفته‌تر، مانند هوش مصنوعی (AI) های تخصص دارند.

انواع مختلف نرم افزار CRM

سه نوع اصلی نرم افزار CRM عبارتند از عملیاتی، تحلیلی و مشارکتی. در حالی که هر کدام عملکردهای خاصی را انجام می دهند، بسیاری از نرم افزار های موجود در بازار ترکیبی از هر سه را ارائه می دهند. در اینجا ویژگی های اصلی هر کدام آورده شده است:

CRM عملیاتی

CRM عملیاتی به شما کمک می کند روند بستن معاملات را ساده کنید. می‌توانید مخاطبین را از صفحه‌گسترده یا نرم‌افزار شخص ثالث وارد کنید، فیلدهای داده‌ای مانند نام و عنوان شغلی را به‌روزرسانی و اطلاعاتی درباره شرکت مخاطب، مانند درآمد سالانه را اضافه کنید.

ویژگی های دیگر عبارتند از افزودن یادداشت در سوابق مشتریان، امتیازدهی به ارزش هر مشتری، و افزودن خودکار مخاطبین جدید از فرم های وب سایت. CRMهای عملیاتی شامل راه‌حل‌های بازاریابی ایمیلی می‌شوند یا به راحتی با آنها یکپارچه می‌شوند، جایی که شما قالب‌ها را ذخیره می‌کنید و ایمیل‌ها را به‌طور خودکار در بخش‌های خاص مشتری انجام می‌دهید.

علاوه بر این، می توانید وظایف را بر اساس قوانین از پیش تعیین شده خودکار کنید. به عنوان مثال، یک مخاطب با عنوان شغلی خاص و درآمد شرکت به طور خودکار به مرحله صلاحیت منتقل می شود.

CRM تحلیلی

CRM تحلیلی دارای ویژگی های گزارش دهی قدرتمندی است و از تصمیمات مهم تجاری پشتیبانی می کند، داده هایی را در مورد درآمد پیش بینی شده، احتمال بسته شدن معامله و عملکرد نماینده فروش ارائه می دهد.

یک راه‌حل عالی CRM تحلیلی شامل گزارش‌های قابل تنظیم است که در آن مجموعه داده‌های خاصی را فیلتر می‌کنید، مانند معاملات بسته شده از سه ماهه اول سال مالی. همچنین باید بتوانید داشبورد تجزیه و تحلیل خود را سفارشی کنید و نمودارهایی را برای رشد فروش ماهانه، درآمدهای پیش بینی شده و سایر معیارهای کلیدی تجسم کنید.

نقشه راه اندازی استارتاپ و نرم افزار رایگان CRM

CRM مشارکتی

جذب مشتریان جدید یک تلاش تیمی در سراسر بخش ها از جمله فروش، بازاریابی و خدمات مشتری است. یک محصول CRM مشارکتی شامل چندین حساب کاربری است و آنها را در حوزه های تجاری دسته بندی می کند.

ویژگی‌های اساسی مشترک شامل تخصیص خودکار سرنخ‌ها به اعضای تیم، ایجاد وظایف برای سایر همکاران و دیدن آخرین باری که سابقه مشتری را به‌روزرسانی کرده است. یک تقویم مشترک CRM شامل تمام تماس‌های برنامه‌ریزی‌شده، ایمیل‌ها و وظایف تیم می‌شود.

راه حل های CRM سازمانی، ساخته شده برای تیم های بزرگ، شامل فیدهای شبکه های اجتماعی است. این به همکاران امکان می‌دهد تا به‌روزرسانی‌ها و درخواست‌های مربوط به فرصت‌های خط فروش را به اشتراک بگذارند و از موضوعات ایمیل‌های وقت‌گیر اجتناب کنند. ادغام با نرم افزارهای محبوب ارتباطات داخلی دسترسی به سوابق مشتریان را از پنجره چت شما سریعتر می کند.

5 نرم‌افزار CRM رایگان برتر برای کسب‌وکار شما

انتخاب یک نرم‌افزار CRM مناسب برای کسب‌وکار کوچک یا متوسط می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این حال، گزینه‌های رایگان بسیاری وجود دارند که می‌توانند به شما در مدیریت روابط با مشتریان کمک کنند. در ادامه 5 تا از بهترین نرم‌افزارهای CRM رایگان را به شما معرفی می‌کنیم:

1. Zoho CRM

نرم افزار رایگان CRM

Opens in a new window help.zoho.com

Zoho CRM interface

  • ویژگی‌ها: اتوماسیون فروش، مدیریت تماس، مدیریت فرصت‌های فروش، گزارش‌گیری، ادغام با سایر برنامه‌های Zoho و اپلیکیشن‌های موبایل.
  • مزایا: رابط کاربری ساده، امکان سفارشی‌سازی بالا، ویژگی‌های قدرتمند برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط.
  • معایب: برخی از ویژگی‌های پیشرفته تنها در نسخه‌های پولی موجود است.

2. HubSpot CRM

نرم افزار رایگان CRM

Opens in a new window www.hubspot.com

HubSpot CRM dashboard

  • ویژگی‌ها: مدیریت تماس، ایمیل مارکتینگ، ردیابی وبسایت، اتوماسیون فروش، مدیریت محتوا.
  • مزایا: یکپارچگی با سایر ابزارهای بازاریابی HubSpot، رابط کاربری جذاب، امکانات رایگان گسترده.
  • معایب: برای کسب‌وکارهای بزرگ‌تر ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشد.

3. Freshsales

نرم افزار رایگان CRM

Opens in a new window www.freshworks.com

Freshsales sales pipeline

  • ویژگی‌ها: اتوماسیون فروش، مدیریت تماس، پیش‌بینی فروش، ایمیل مارکتینگ، چت زنده.
  • مزایا: رابط کاربری کاربرپسند، امکان شخصی‌سازی بالا، ابزارهای قدرتمند برای فروش.
  • معایب: برخی از ویژگی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی تنها در نسخه‌های پولی موجود است.

4. Capsule CRM

Opens in a new window capsulecrm.com

Capsule CRM contacts view

  • ویژگی‌ها: مدیریت تماس، مدیریت فرصت‌های فروش، یادداشت‌برداری، وظایف، رویدادها.
  • مزایا: رابط کاربری ساده و تمیز، تمرکز بر روابط مشتری، مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و تیم‌های فروش کوچک.
  • معایب: محدودیت در تعداد مخاطبین در نسخه رایگان.

5. Insightly

نرم افزار رایگان CRM

Opens in a new window www.crazyegg.com

Insightly project management view

  • ویژگی‌ها: مدیریت پروژه، مدیریت فرصت‌های فروش، مدیریت تماس، مدیریت سند.
  • مزایا: یکپارچگی با سایر ابزارهای مدیریت پروژه، مناسب برای کسب‌وکارهای کوچک و تیم‌های پروژه.
  • معایب: رابط کاربری کمی پیچیده‌تر نسبت به سایر گزینه‌ها.

کدام نرم‌افزار مناسب من است؟

انتخاب بهترین نرم‌افزار CRM به نیازهای خاص کسب‌وکار شما بستگی دارد. قبل از انتخاب، به عوامل زیر توجه کنید:

  • اندازه کسب‌وکار: اگر کسب‌وکار کوچکی دارید، نرم‌افزارهایی مانند Capsule یا Zoho CRM گزینه‌های مناسبی هستند.
  • ویژگی‌ها: به چه ویژگی‌هایی نیاز دارید؟ اتوماسیون فروش، مدیریت تماس، ایمیل مارکتینگ یا سایر موارد؟
  • یکپارچگی: آیا نیاز به یکپارچه‌سازی با سایر ابزارهای شما مانند حسابداری یا ایمیل وجود دارد؟
  • هزینه: اگر در آینده نیاز به ویژگی‌های بیشتری داشتید، آیا امکان ارتقا به نسخه‌های پولی وجود دارد؟
  • رابط کاربری: آیا رابط کاربری نرم‌افزار برای شما ساده و قابل فهم است؟

توصیه می‌شود قبل از انتخاب نهایی، نسخه‌های آزمایشی رایگان این نرم‌افزارها را امتحان کنید تا ببینید کدام یک بهترین پاسخ را به نیازهای شما می‌دهد.

چرا کسب و کارها به نرم افزار CRM نیاز دارند؟

نرم افزار CRM در صورت استفاده موثر در زمان و هزینه شما صرفه جویی می کند. هزینه های مدیریت را کاهش می دهد، عدم اطمینان را کاهش می دهد و داده ها را در یک مکان نگه می دارد. مهمتر از همه، توانایی شما برای برنده شدن در معاملات جدید و افزایش درآمد با فرصت های کمتر افزایش می یابد.

در اینجا مزایای اصلی استفاده از سیستم های CRM آورده شده است:

ردیابی داده های مشتری

نرم افزار CRM داده های مشتری شما را ذخیره می کند. این شامل نام، جزئیات تماس، و ویژگی های شرکت، و همچنین یادداشت ها و تاریخچه ارتباطات است. استفاده از روش‌های جایگزین، مانند استفاده از صفحات گسترده یا اسناد کاغذی، مستلزم صرف زمان برای مکان‌یابی اطلاعات یا عدم اطمینان در مورد صحت آن است.

بنابراین، نگه داشتن تمام اطلاعات مشتری خود در یک مکان باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می شود. علاوه بر این، به شما امکان می‌دهد تا به سرعت سرنخ‌ها را به فرصت‌هایی در خط فروش متصل کنید و نمایندگان فروش خود را با اطلاعات مهم مجهز کنید. ویژگی‌های اتوماسیون، مانند تخصیص امتیاز برای اولویت‌بندی ارزش سرنخ، از داده‌های مشتری برای فعال کردن تصمیمات تجاری هوشمند استفاده می‌کند.

تجزیه و تحلیل خط فروش شما

تجزیه و تحلیل و گزارش های CRM برای هموارسازی مسیر فروش شما بسیار ارزشمند است و احتمال بستن یک معامله، همراه با ارزش تخمینی معامله، پیش‌بینی درآمد حاصل از پروژه‌های جدید را به بخش مالی شما ارائه می‌کند.

در مقایسه با روش‌های جایگزین برای تجزیه و تحلیل فرصت‌های خط فروش، مانند محاسبه معیارها در صفحه‌گسترده، تجزیه و تحلیل‌های CRM خودکار و در زمان واقعی به‌روزرسانی می‌شوند، بنابراین نیروی انسانی را حذف می‌کند و در زمان صرفه‌جویی می‌کند. همچنین دقیق‌تر است و در صورت استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه توصیه‌ها، تصمیم‌گیری بهتری را ممکن می‌سازد.

فعال کردن کمپین های بازاریابی

استفاده از یک راه حل CRM برای کمپین های ایمیل، بازاریابی شما را شخصی تر می کند و از این رو نرخ تعامل بالاتری را به همراه دارد. به عنوان مثال، می توانید فیلدهای داده مانند نام مشتری و شرکت را در محتوای ایمیل خود وارد کنید. همچنین می‌توانید سرنخ‌ها را بر اساس ویژگی‌هایی مانند نوع صنعت تقسیم‌بندی کنید و آنها را با قالب‌های ایمیل جداگانه برای به حداکثر رساندن تبدیل هدف قرار دهید.

خودکارسازی وظایف دستی

صرفه جویی در زمان با خودکار کردن کارهای دستی یک مزیت اصلی CRM است. از محاسبه امتیازات سرنخ گرفته تا تخصیص نمایندگان فروش به فرصت‌های خاص، اصل اساسی این است که یک قاعده با توجه به ویژگی‌های تماس یا خط لوله تعیین کنید و یک گردش کار ایجاد کنید، پس از آن نرم‌افزار وظایف را خودکار می‌کند.

به عنوان مثال، یک گردش کار معمولی شامل ایمیل‌های احراز صلاحیت، تماس با نمایندگان فروش، ارسال پیشنهادات و مذاکره در مورد قیمت‌ها است. کارهایی که می‌توانید خودکار کنید شامل ارسال ایمیل درخواست بازخورد، ایجاد وظایف در تقویم تیم و ارسال دعوت‌نامه‌های جلسه است.

به طور خلاصه، CRM یک ابزار قدرتمند برای کسب‌وکارها است که به آن‌ها کمک می‌کند تا روابط خود را با مشتریان بهبود بخشند، فروش را افزایش دهند و در نهایت به موفقیت بیشتری دست یابند.

شما می توانید جهت مشاهده همه دوره های مدرسه هم آموز بر روی ” بازاریابی و فروش ” کلیک کنید و با این دوره ها آشناشوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *