مقایسه دو ابزار

امین پردازش
امین پردازش

فلوچارت (PERT  یا CPM)

  • مزایا: اطلاعات کامل و جامعی از ارتباطات و پیوستگی فعالیت های هر پروژه به ما می دهد.
  • معایب: در پروژه های بزرگ، پیچیده می شود و تسلط به آن کمی مشکل است.

نمودار ستونی (گانت چارت)

  • مزایا: طراحی و خواندن آن آسان است. راه موثری برای برقراری ارتباط با ذی نفعانی است که می خواهند بدانند چه فعالیت هایی در هر زمان انجام می شود.
  • معایب: وقتی تغییری در قسمتی از پروژه اتفاق می افتد، بدیهی است که روی زمان قسمت های دیگر نیز تاثیر می گذارد. اعمال این تغییرات در نمودار سخت خواهد بود و همچنین به روز کردن دائم این نمودار کار مشکلی است.

به یاد داشته باشید بهترین روش برای تنظیم جدول پروژه شما، آن روشی است که شما با آن راحت تر هستید.

مراقب باشید در این دام نیفتید که حتما باید از فلان روش استفاده کنم، چون <دیگران از آن استفاده می کنند>، یا چون <روش جدیدتری است>. برای اینکه بدانید کدام روش برای شما مناسب تر است، از تجربه خود کمک بگیرید. سیستمی که برای دنبال کردن کارهای خودتان به کار می برید را در نظر بگیرید و فکر کنید که آیا این سیستم شما را راضی می کند یا خیر. به این ترتیب می توانید تصمیم بگیرید روشی که فعلا با آن کار می کنید مناسب است یا باید آن را تغییر دهید.

برای برنامه ریزی پروژه از نرم افزار استفاده کنید

در پروژه های پیچیده و بزرگ، مدیران پروژه برای برنامه ریزی و مدیریت، از نرم افزارهای مخصوص کمک میگیرند. برای اینکه بدانید بهترین نرم افزاری که می توانید استفاده کنید کدام است، باید اطلاعات کاملی درباره قابلیت ها و توانایی های نرم افزارهای موجود به دست آورید. برای به دست آوردن این اطلاعات به اینترنت هم می توانید مراجعه کنید. همچنین می توانید از افراد با تجربه نیز در این زمینه سوال کنید. باید روش کار آنها را با روش خودتان مقایسه کنید و ببینید آیا مطابقت دارد یا خیر. اگر از قبل با برنامه مورد نظر آشنایی ندارید، اطمینان حاصل کنید که می توانید پشتیبانی فنی و آموزش های لازم را دریافت نمایید.

نکته:  به یاد داشته باشید نرم افزارها بدون خطا و اشتباه نیستند. در صورتی که منطق اطلاعاتی که شما در جداول وارد می کنید درست نباشد، نرم افزار نمی تواند آن را اصلاح کند. پس قبل از این که اطلاعات جداول خود را نهایی کنید، حتما آن را با کمک چند نفر از اعضای تیم یا سهامداران دوباره مرور کنید.

منبع : انتشارات آریانا قلم کتاب همراه مدیران _ مدیریت پروژه؛ راه حل های حرفه ای برای چالش های روزانه

دوره های مجازی مرتبط با مدیریت پروژه در سایت هم آموز:

– آموزش نرم افزار primavera p6

– برنامه ریزی و کنترل پروژه حرفه ای 

– شخصیت شناسی و رفتار شناسی

و سایر دوره ها در حوزه مدیریت پروژه …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط