هدف گذاری

امین پردازش
امین پردازش

بخش بزرگی از زندگی شما را کار به خود اختصاص می دهد، از این رو رضایت شغلی مهم است. کسب رضایت شغلی لزوما به معنی عوض کردن شغلتان نیست، شاید فقط لازم باشد مسئولیت ها و وظایفی را که در سمت کنونی دارید گسترش دهید تا رضایت شغلی حاصل شود. آگاهی به آنچه انجام دادنش را دوست دارید و دانستن آنچه در پی دستیابی به آنید کمکتان می کنند تا تشخیص دهید که آیا شغل مناسبی را اختیار کرده اید یا نه. اگر شغلی که دارید مناسبتان باشد، آن وقت احتمال موفقیتتان در آنچه انجام می دهید بیشتر می شود.

توصیه
بلند پرواز باشید

به کمتر از فتح قله ها فکر نکنید– مهم است که پیش از واقعیت سنجی، نخست خیال پردازی کنید.

 

80% افرادی که در یک نظرسنجی شرکت کرده بودند اذعان کردند که در زندگی هدفی ندارند

واکاوی آرزوها

دست یافتن به درکی روشن از تمایلات و آرزوهایتان آن قدرها هم آسان نیست که به نظر می آید. اول اینکه، رسیدن شما به جایگاهی که اکنون در آن قرار گرفته اید احتمالا، بیش از آنکه نتیجه برنامه ریزی قبلی باشد، حاصل دست به دست هم دادن اتفاقات است و، از طرفی، تاثیر نپذیرفتن از اوضاع کنونی تان هم دشوار است. از این رو، اگر مثلا در قسمت فروش کار می کنید، چشم انداز آینده شغلی تان چیزی نخواهد بود جز طی کردن مراتب سازمانی برای اینکه مسئول فروش و در نهایت مدیر فروش بشوید. دوم اینکه، خواه ناخواه، قید و بندهای خانوادگی یا مسئولیت های دیگر هستند که نگذارند شما آزادانه به دنبال رویاهایتان بروید. سوم اینکه، شغل ((ایدئال))تان، با گذشت زمان و با بیشتر شدن مهارت ها و تجربه هایتان، به تدریج تغییر می کند.

تدبیر آینده

راه های بسیاری هست که به مدد آنها می توانید هدف هایتان را، در کار و زندگی، به طور سنجیده و دقیق بررسی کنید. بعضی ها ترجیح می دهند از مربی کمک بگیرند، منظور از سنجیده و دقیق بررسی کنید. بعضی ها ترجیح می دهند از مربی کمک بگیرند، منظور از مربی انسان است بی غرض، همدل و همراه، و کارکشته که در تشخیص راه های پیشرفت شما را یاری می کند. بعضی های دیگر ترجیح می دهند که از مشاوره های خودمانی تر با همکاران و هم قطاران بهره ببرند. حتی می توانید خودتان گزینه هایتان را سبک و سنگین و بهترینش را انتخاب کنید، این راه از راه پیشین چیزی کم ندارد. در حقیقت، این موضوع آن قدر مهم است که اگر برای تدقیق در این باره بیش از یک روش را به کار گیرید و ژرفکاوی در این موضوع را گهگاه، با تغییر اوضاع و احوالتان، تکرار کنید، ضرر نکرده اید.

عمیقا بیندیشید و دنیای آرمانی تان را در ذهن به تصویر بکشید، با همه جزئیاتش

تجسم راه

تجسم روشنی است که می تواند در مشخص کردن هدف هایتان به شما کمک کند. قدری وقت بگذارید و درجایی آسوده بنشینید، فارغ از مزاحمت هرکس و هرچیز. خود را در برهه هایی در آینده مجسم کنید، مثلا در سه سال، پنج سال، و ده سال آینده. با پرسیدن سوال هایی از خود، عمیقا بیندیشید و دنیای آرمانی تان را در ذهن به تصویر بکشید، با همه جزئیاتش:

  • کجا دارم زندگی می کنم؟
  • به چه کاری مشغولم؟
  • در چه جور سازمانی کار می کنم؟
  • آیا کسب و کار خودم را دارم و خودم هم گرداننده اش هستم؟
  • کارهای روزانه ام شامل چه چیزهایی می شود؟
  • آیا گروهی از متخصصان برایم کار می کنند یا خودم در مقام متخصص کار می کنم؟
  • آیا سرکار ��ی روم یا اینکه، احتمالا درخانه کارها را انجام می دهم؟
  • به چه چیزهایی علاقه دارم؟

افکاری را که به ذهنتان خطور می کند یادداشت کنید و تصویر مجسم شده را با توجه به محدودیت های همیشگی، مثلا تعهداتی که به خانواده تان دارید، بسنجید. اکنون به دقت به نتایج بیندیشید. چقدر باید بکوشید تا به جایگاهی که می خواهید برسید؟ هدف از این کار ناراضی کردن شما از اوضاع کنونی تان نیست، بلکه مراد این است که از وجود فرصت ها و امکان های نو آگاه شوید.

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب عملکرد حرفه ای

دوره های مجازی مرتبط با منابع انسانی در سایت هم آموز:

و سایر دوره ها در حوزه منابع انسانی…

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط