شناخت مهارت های ارتباطی _ قسمت ششم _ انتخاب رسانه

امین پردازش
امین پردازش

انتخاب رسانه

بیشتر مدیران براساس دو معیار تصمیم می گیرند که آیا با دیگران به طور نوشتاری ارتباط برقرار کنند یا گفتاری: راحتی و تمایلات شخصی خودشان. اما برای انتخاب اثربخش ترین روش و رسانه ارتباطی، عوامل بسیار دیگری غیر از پسندهای شخصی تان در زمان ارتباط هستند که باید به آنها توجه کرد.

آموختن اجتناب از انتخاب های غریزی

بسیاری از مدیران، بی تامل و فقط برحسب غریزه شخصی شکل ارتباطی خود را انتخاب می کنند بی آنکه دلایلی موجه برای انتخاب خود داشته باشند. برای مثال، اگر مجبور باشید خبر ناخوشایندی را به همکاری بدهید، برای اینکه از بروز برخورد یا اختلاف میانتان اجتناب کنید، احتمالا تصمیم می گیرید که به او ایمیلی بفرستید حتی اگر همکارتان بیشتر دوست داشته باشد که خبر را از زبان خودتان بشنود. در وضعیتی دیگر، برای رساندن خبر، شاید تلفن کردن را به نامه نوشتن ترجیح دهید چون سریع تر یا آسان تر است. حتی وقتی پیام پیچیده باشد و برای فهمیده شدن نیاز باشد که توضیحات مشروحی به آن بیفزایید یا اینکه آن را با تصاویری همراه کنید، چه بسا باز هم تلفن را برای رساندن پیام انتخاب کنید.

اما در حقیقت فقط دوعامل هست که باید ملاکتان در انتخاب شیوه ارتباطی برای انتقال پیام باشد: نخست، باید به تمایلات شخص یا مخاطب پیامتان توجه کنید و دوم، ویژگی ها و مزایای شیوه گفتاری و شیوه نوشتاری را باهم مقایسه کنید.

منبع: کتاب ارتباطات حرفه ای انتشارات آریانا قلم

دوره های مجازی مرتبط با مهارت فردی در سایت هم آموز:

– مدیریت کار و زندگی

– مدیریت ترس از سخنرانی

– شخصیت شناسی و رفتار شناسی

و سایر دوره ها در حوزه مهارت فردی …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط