نگریستن به درون از بیرون

امین پردازش
امین پردازش
درکی که دیگران از شما دارند چه بسا در تعارض چشمگیری با برداشت شما از خودتان باشد. آگاه شدن به طرز تلقی دیگران از شما مولفه ای مهم در شناخت خود است و کمک می کند تا رفتارتان را تعدیل کنید و از فرصت هایی بهره بگیرید که احتمالا پیش تر از دستشان می دادید.

جستن جلوه ای نو

ممکن است احساس کنید که از اعتماد به نفس بی نصیبید یا اینکه بیش از حد کم حرفید، اما دیگران چه بسا شما را انسانی اساسا معتمد و شریف و عاقل ببینند. برعکس، ممکن است خود را فردی با اعتماد به نفس توصیف کنید که حرفش را بی پرده می گوید، درحالی که دیگران شما را شخصی ببینند که پرخاشجوست و به همین دلیل، در پروژه هایشان شما را به کار نگیرند.

برداشت هایی که دیگران از شما دارند مهم است زیرا این برداشت ها به طرز برخورد آنها با شما تاثیر می گذارد. منظور این نیست که شما باید همیشه هدفتان این باشد که دیگران را راضی یا شخصیتتان را عوض کنید، بلکه مراد این است که با آگاهی از طرز نگاه دیگران به خود، قادر می شوید حالات و نشانه های رفتاری ای را که از خود بروز می دهید اصلاح کنید.

زیر ذره بین
آزمون روان سنجی

آزمون های روان سنجی، مانند پرسشنامه پرکاربرد مایرز- بریگز، رهیافت علمی تری در باب خوشناسی فراهم می کنند. هدف این آزمون ها بررسی شخصیت فرد و تلاش برای به دست دادن مشخصه های محیطی است که فرد می تواند در آن رشد کند. آزمون شخصیت مایرز- بریگز بر اساس چهار عامل دوگانه افراد را می سنجد و دسته بندی می کند:

· برون گرایی و درون گرایی

· اندیشه ورزی و احساس

· حس و و شهود

· قضاوت و ادراک

هیچ یک از ویژگی های شخصیتی پیش گفته عیب یا نقص نیست. با وجود این، اگر شما مثلا در طیف ((اندیشه ورزی)) در بالاترین حد قرار گرفته باشید، هنگام تصمیم گیری احتمالا به احساسات دیگران بی اعتنایید، یا اگر مثلا شخصی ((ادراکی)) باشید، و نه ((قضاوت ورز)) شاید لازم باشد که هدف ها و مهلت های بیشتری برای خودتان تعیین کنید.

 

در یک نظرسنجی 33% کارفرمایان اعلام کردند که فقط طی 90 ثانیه تصمیم می گیرند که آیا متقاضی را استخدام بکنند یا نه

یافتن پاسخ

پرس و جو یگانه راه پی بردن به طرز تلقی دیگران از شماست. بسیاری از شرکت های بین المللی از فرایندی به نام ((بازخورد 360 درجه)) استفاده می کنند، که راهکاری است رسمی برای گرفتن نظر همکاران، کارکنان، و روءسا. از این روش اغلب برای پرورش تیم های مدیریت ارشد استفاده می کنند، با وجود این شما می توانید درباره خودتان از فرایندی مشابه اما در مقیاسی کوچک تر بهره بگیرید.

نزد افرادی بروید که شما را در نقش های گوناگونتان دیده اند _ مثلا شریک تجاری تان، همکارانی که از نظر مدیریتی باهم در یک سطح قرار دارید، مدیر مستقیمتان، برخی از تامین کنندگان و مشتریانتان، و چند تن از دوستانتان. به این فکر کنید که بهترین روش برای پرسیدن سوال ها چیست: مزیت پرسشنامه در برخورداری از همسانی درونی (ثبات) است، حال آنکه در مصاحبه حضوری برنامه ریزی شده، پاسخ دهنده از فرصت توضیح و تفصیل برخوردار است، با وجود این برتری، چه بسا مصاحبه مانع از این شود که پاسخ دهنده پاسخ های صادقانه بدهد. وقتی که پرسشنامه را آماده می کنید، به یاد داشته باشید که پرسش ها باید کوتاه و روشن باشند، و باید پرسش هایی را در پرسشنامه بگنجانید که دانستن جوابشان واقعا برایتان مهم است، مثلا:

  • به نظر شما، اعتماد به نفسم چطور است؟
  • آیا خوش برخوردم؟
  • در برقراری ارتباط، آیا منظورم را به روشنی تفهیم می کنم؟

بهره بردن از بازخورد

فرایند دریافت بازخورد نتیجه ای کامل و قطعی درباره نظر دیگران راجع به شما برایتان فراهم نمی کند، اما قدر مسلم شما را به بینش و شناخت ا��زشمندی می رساند. اگر بخواهید به بازخوردها سیاه و سفید نگاه کنید و آنها را بی چون و چرا بپذیرید، قطعا فقط روی انتقادها تمرکز می کنید. پس باید برای بازخوردهای مثبت هم ارزش قائل شوید و روی انها نیز تعمق کنید و از آنها در برنامه ریزی آینده تان فایده ببرید.

توصیه
تاثیری تحسین برانگیز بگذارید

در چند ثانیه آغازین ملاقات نخست ما با هرکسی، و مبتنی بر نشانه هایی که ذهن نیمه هشیار ما دریافت می کند، نظر ما درباره آن شخص شکل می گیرد و این برداشت چه بسا مدت ها تغییرناپذیر بماند. درباره همه نشانه های بصری ای که از خود بروز می دهید و نیز حالت و آهنگی که در کلامتان به کار می گیرید واقعا تاءمل کنید. خیلی اوقات، اینها می توانند از آنچه بر زبان می آورید مهم تر باشند.

 

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب عملکرد حرفه ای
دوره های مجازی مرتبط با منابع انسانی در سایت هم آموز:

و سایر دوره ها در حوزه منابع انسانی…

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط