هوش مالی چیست؟

امین پردازش
امین پردازش
اهمیت هوش مالی چیست؟

چه تعریفی از این بحث دارید؟ آیا مفهوم هوش مالی را می دانید؟

  1. پول چطور و چقدر خرج می شود؟
  • برای اینکه همیشه حساب خرج و مخارجتان در دستتان باشد بهتر است برای هر خرید یادداشتی بردارید، در این صورت شما بهتر می توانید پولتان را مدیریت کنید.
  1. برای پولتان چقدر ارزش قائلید؟
  • مطمئنا اگر از هر فردی این سوال پرسیده شود در جواب خواهد گفت آنقدر ارزش دارد که می خواهد همیشه صاحب آن باشد.
  1. چیزهایی که می خرید جزو دارایی های شما هستند ؟
  • اموالی که دارای ارزش پولی می باشند را دارایی می نامند. بعنوان مثال: شما ملکی را خریداری می کنید و آن را اجاره می دهید. این دارایی شماست، ولی اگر ملک شما به فروش نرسد یا اجاره نشود چیزی جز هزینه نیست زیرا از ان استفاده ای نمی شود.

هوش مالی دو مفهوم ساده دارد که شما می توانید با بررسی آنها را مدیریت و کنترل کنید:

سرمایه چیست؟  اموالی که دارای ارزش پولی باشد دارایی یا سرمایه می نامند. مثال: شما یک کسب و کار جدید راه اندازی کرده اید و با استفاده از آن پولی هر ماه در حساب شما می آید. سرمایه می تواند با روش های مختلف مانند مبادله کالا با کالا یا وجهی که در حساب بانکی فردی وجود دارد بدست آید.

بدهی چیست؟ پول و هزینه ای که از شما بابت چیزی که خرید کرده اید کسر می شود. مثال: شما برای خانه تان یک فرش خریده اید … شما هر ماه باید برای این وسیله بدهی مشخص شده ای را پرداخت کنید.

هوش مالی، مجموعه اطلاعاتی را در اختیار ما می گذارد که می توانیم به راحتی اقدامات مالی را ارزیابی و پیش بینی کنیم همچنین به شما نحوه نگهداری از دارایی تان را می آموزید. با استفاده از اطلاعات مالی و انجام بعضی کارهای خاص افراد و سازمان ها می توانند به استقلال و ثروت برسند. اگر برای آزادی و استقلال مالی به شخصی وابسته باشید هیچ وقت موفق نخواهید شد، زیرا تنها کسی که می تواند در حفظ و نگهداری پولتان شما را یاری کند خود شما هستید. هرچقدر اطلاعات مالی ما بیشتر باشد کمتر به مشکلات مالی روبرو می شویم تا به درآمد بیشتر برسیم، هوش مالی بطور کلی به منابع مالی در زندگی شما نظارت و کنترل دارد.

هوش مالی چند جنبه مهم دارد:

  1. افزایش اطلاعات مالی
  2. درآمد بیشتر
  3. یادگیری نحوه حفاظت از پول
  4. برنامه ریزی برای دارایی

تعریف های دیگر هوش مالی:

  1. تحلیل و بررسی اطلاعات مالی
  2. راهکاری برای حل مشکلات مالی
  3. کسانی که به خوبی مفهوم هوش مالی را درک کرده اند به جایی رسیده اند که وقتی پولی در دست دارند می دانند که چگونه آن را اداره کنند.
  4. هوش مالی نوعی مهارت ضروری است که اهمیت بسیار زیادی در مباحث مالی دارد به ما کمک می کند چگونه ثروت خود را مدیریت و نگهداری کنیم.
  5. هوش مالی یعنی تقویت و رشد ثروت خود به صورتی که همیشه آن را در دست داشته باشیم.
  6. مهم ترین بحث در اطلاعات مالی مدیریت پول است و چه کسانی که به هر نحوی ثروت خود را بدون علم هوش مالی از دست داده اند.
  7. هوش مالی می تواند تغییر و تحول پیدا کند.

(امروزه پول اهمیت زیادی در زندگی هر فردی دارد)

پول دقیقا شبیه حیوان دست آموز شماست، اگر با آن درست برخورد کرده و مدیریتش کنید، می توانید او را تحت کنترل خودتان در بیاورید.

نتیجه میگیریم که: هرکسی می تواند هوش مالی خود را افزایش دهد فقط کافی است پیگیر این باشد که نحوه مدیریت ثروت و دارایی خود را بیاموزد. آموزش دیدن و یادگیری مهارت در هر زمینه ای یکی از عوامل موفقیت در جا��عه است.

نویسنده: سارا زمانیان

دوره های مجازی مرتبط با مالی و سرمایه گذاری در سایت هم آموز:

و سایر دوره ها در حوزه مالی و سرمایه گذاری…

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط