پرورش عادت های کلیدی به عنوان ابزار توسعه فردی

امین پردازش
امین پردازش

همه ما مجموعه‌ای از عادت‌های خوب و بد را در زندگی و رفتارمان داریم. همه عادت‌ها با هم برابر نیستند، اما همه عادت‌ها بر زندگی ما تاثیر می‌گذارند، هرچند در اکثر موارد این تاثیر محدود به یک زمینه خاص می‌شود. ما یک عادت را تغییر می‌دهیم و این یک تغییر در زندگی ما خواهد شد. اما عادت‌هایی هم وجود دارند که تاثیرشان بسیار گسترده‌تر است که به آنها عادت‌های کلیدی می‌گوییم.

عادت های کلیدی : عادت های پنهانِ پشتِ عادت‌های شما

آنچه که عادت های کلیدی را بسیار مهم کرده این است که هر کدام از آنها ممکن است عادت‌های دیگر شما را تحت تاثیر قرار دهند. وقتی که یک عادت کلیدی را تغییر می‌دهید، عادت‌های دیگر نیز ممکن است با کمترین تلاش و یا حتی به طور خودکار تغییر کنند.
اگر عادت کلیدی بدی را دنبال کنید ممکن است زندگی‌تان را خراب کنید. از طرفی دیگرعادت‌های کلیدی مثبت تاثیرات بسیارقدرتمندی دارند و به طرز چشم‌گیری زندگی شما را بهبود می‌بخشند.
برای مثال، ممکن است در طول روز زمان زیادی را صرف راه رفتن و ایستادن کنید. درحالیکه پاهای خود را ورزش می‌دهید، کالری بیشتری می‌سوزانید و وزن خود را هم کم می‌کنید. در نتیجه هم هوشیارتر خواهید بود و هم کارایی بیشتری خواهید داشت. به خصوص اگر در زیر آفتاب قدم بزنید، خلق و خوی شما نیز بهبود می یابد. بهتر می‌خوابید و در نهایت از شر چربی‌های اضافی‌تان هم خلاص می‌شوید.
در مقابل،  تماشای تلویزیون تا دیروقت از عادت‌های کلیدی بد است. این عادت جایگزین خیلی از فعالیت‌های مفید دیگر شده و در نتیجه خوابیدن را دشوارتر می‌کند، کارایی شما کاهش می‌یابد، اراده‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبعاً انتخاب‌های ضعیف‌تری برای سلامتی خود خواهید داشت و احتمال ابتلا به بیماری نیز افزایش می‌یابد.

چگونه عادت های کلیدی را تشخیص دهیم؟

معمولا عادت‌های کلیدی به راحتی قابل تشخیص نیستند، برای فهم این عادت‌ها باید کمی بیشتر تلاش کنید.
قسمت‌های مختلف زندگی خود را که می‌خواهید بهبود یابد، مشخص کنید. برای شروع فرض کنیم که می‌خواهید پول بیشتری پس‌انداز کنید، کارآمدتر باشید، کمتر مضطرب باشید و سالم‌تر زندگی کنید.
حال به دنبال مواردی در زندگی خود باشید که بر روی تعداد بیشتری از حیطه‌های زندگی‌تان تاثیر می‌گذارند. برای مثال با آشپزی کردن در خانه به جای بیرون غذا خوردن در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کنید، غذای سالم‌تری می‌خورند و سلامتی حاصل از این کار به طور غیرمستقیم بر روی کارایی‌تان تاثیر مثبت می‌گذارد. تمیز نگه داشتن خانه نیز یکی از علل استرس را از بین می‌برد و کارایی شما را در منزل افزایش می‌دهد.
در مرحله بعد به دنبال عادت‌هایی باشید که بر روی عادت‌هایی که در سطح قبل تعیین کردید، تاثیرگذار باشند.در این مورد می‌توانیم آشپزی در خانه و تمیز نگه داشتن خانه را نام ببریم. کاملا واضح است که عامل مشترک تمیز نگه داشتن آشپزخانه و آشپزی در خانه چیست. بنابراین عادت کلیدی، تمیز نگه داشتن آشپزخانه است. احتمالا متوجه شده‌اید که همه این مثال‌ها شامل ترکیبی از سالم بودن، مرتب بودن یا موارد مشابه هستند. به عنوان یک قانون کلی اکثر عادت‌های کلیدی به یکی از این دو گروه (سالم و مرتب) تعلق دارند.

چگونه یک عادت کلیدی را پرورش دهیم؟

مفهومی را که یاد گرفتید، مورد استفاده قرار دهید. چند حیطه از زندگی‌تان را که می‌خواهید بهبود دهید، انتخاب کنید. دو یا سه عادت را که بر روی تعداد بیشتری از حیطه‌های زندگی‌تان تاثیر می‌گذارد، شناسایی کنید. سپس یک عادت کلیدی مثبت که بر روی دیگر عادت‌ها تاثیر مثبت دارد شناسایی کنید؛ انجام عادت‌های مثبت را برای خود سهل و آسان کنید و بالعکس انجام کارهای منفی را برای خود دشوار کنید.

مترجم: آیدا آذرنیا

منبع: آریانا گروپ

دوره های مجازی مرتبط با مهارت فردی در سایت هم آموز:

– مدیریت کار و زندگی

– مدیریت ترس از سخنرانی

– شخصیت شناسی و رفتار شناسی

و سایر دوره ها در حوزه مهارت فردی …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط