منشور پروژه چیست ؟

امین پردازش
امین پردازش
منشور پروژه سندی ساده است که در ابتدای کار تهیه شده ، پروژه را بطور کلی تعریف می کند . این تعریف به پروژه رسمیت می دهد و مبنای بسیاری تصیم گیری ها قرار خواهد گرفت . بودجه کلان پروژه چارچوب زمانی پروژه ریسک های کلی آن نام حامی پروژه نام مدیر پروژه و استراتژی اجرایی پروژه از جمله اطلاعاتی هستند که در این سند درج می شوند . فرآیند شناسایی ذی نفعان از اولین اقدامات پروژه است اما تا پایان پروژه دائما تکرار می شود تا همیشه این اطمینان وجود داشته باشد که تمام ذی نفعان پروژه شناسایی شده اند . ذی نفع به فرد یا گروهی گفته می شود که از پروژه تاثیر می گیرد و می تواند بر آن تاثیر بگذارد .

فرآیند تهیه منشور پروژه :

سندی ساده است که در ابتدای کار تهیه می شود و پروژه را بطور کلی تعریف می کند .این تعریف به پروژه رسمیت می دهد و مبنای بسیاری از تصمیم گیری ها قرار می گیرد . بودجه کلی پروژه ، چارچوب زمانی پروژه ، ریسک های کلی آن ، نام حامی پروژه ، نام مدیر پروژه و استراتژی اجرایی پروژه از اطلاعاتی هستند که در این سند درج می شوند .

چارچوب کلی منشور پروژه :

منشور پروژه مدرکی است که بطور رسمی آغاز یک پروژه یا یک مرحله از آن را تصویب می نماید . منشور پروژه دلایل انجام پروژه را مشخص می سازد و مدیر پروژه و سطح اختیار او را در سطوح مختلف پروژه تعیین می کند . محتوای منشور ، کلیات پروژه را شرح می دهد .

مدرک ثبت ذی نفعان پروژه مدرکی پویاست که در تمام مراحل چرخه عمر پروژه می تواند به روز تکمیل یا اصلاح شود .

در مواردی ذی نفعان تاثیر بر پروژه ندارند و یا از آن تاثیر نمی پذیرند اما تصور می کنند که می توانند بر پروژه تاثیر گذاشته یا از آن تاثیر پذیرند . شناسایی این گروه از ذی نفعان نیز باید انجام شود .

تهیه منشور پروژه (درونداد ها ، برونداد ها و ابزارها):

مدارک و فرم های اصلی مورد استفاده برای آغاز پروژه :

  1. منشور پروژه
  2. ثبت ذی نفعان
  3. ماتریس تحلیل ذی نفعان

منشور پروژه کلیات پروژه را شرح می دهد :

  1. هدف / توجیه پروژه
  2. توصیف کلی پروژه
  3. الزامات کلی
  4. اهداف پروژه و معیار های موفقیت مرتبط
  5. ریسک های کلی
  6. رخداد های کلیدی اصلی
  7. بودجه مصوب
  8. فهرست ذی نفعان
  9. الزامات تصویب پروژه
  10. تعیین مدیر پروژه ، مسئولیت و سطح اختیار
  11. نام و سطح اختیار حامی یا فرد (افراد) دیگر که منشور پروژه را تصویب می کنند .

منابع اطلاعاتی منشور پروژه :

دلیلی که پروژه به خاطر آن انجام می شود ممکن است به طرح کسب و کار برنامه ی استراتژیک سازمان ، عوامل خارجی ، توافق در قالب یک قرارداد ، یا هر دلیل دیگری برای انجام پروژه اشاره کند . رویداد های مهم در پروژه برای مثال تکمیل اقلام تحویلی کلیدی پروژه آغاز یا تکمیل یک مرحله از پروژه یا پذیرش محصول (این رخدادهای کلیدی چارچوبی برای توسعه برنامه زمانی پروژه مشخص می کنند .)

شناسایی ذی نفعان (دروندادها ، ابزار ها و بروندادها ) :

ذی نفعان فهرستی از افراد یا سازمانی را شامل می شود که بر موفقیت پروژه تاثیرگذار هستند یا از آن تاثیر می پذیرند . یک توصیف خلاصه از پروژه می تواند شامل اطلاعات کلی محصول و تحویل دادنی های پروژه و همچنین رویکرد های حاکم بر پروژه باشد . اطلاع از هدف پروژه جهت تصمیم گیری های کلیدی در چرخه عمر پروژه را مشخص می کند که یکی از عوامل کلیدی هم راستای تلاش ها در چرخه عمر پروژه می باشد .

پروژه های بزرگ را می بایست به مراحل مستقل تقسیم کرد:

با توجه به اینکه فرآیند های آغازین ، اولین فرآیند های پروژه هستند برای شروع موثر پروژه ضروری می باشند . این فرآیند ها می توانند در طی پروژه برای تصدیق و توضیح مورد نیاز مورد بازبینی قرار گیرند .

منبع : انتشارات آریانا قلم کتاب استاندارد pmbok

دوره های مجازی مرتبط با مدیریت پروژه در سایت هم آموز:

– ویرایش ششم استاندارد pmbok

– مدیریت سبد پروژه (پرتفولیو)

– مدیریت بودجه در پروژه

و سایر دوره ها در حوزه مدیریت پروژه …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط