آشنایی با صورت های مالی(2)

امین پردازش
امین پردازش
صورت سود و زیان

دلایل متعددی برای سرمایه گذاری در یک شرکت وجود دارد.  شاید آن شرکت در عرصه فعالیت خود پیشرو باشد یا رئیس آن در موفق ساختن شرکت ها توانایی داشته باشد.شاید هم محصولاتی به روز و مدرن تولید می کند. اما اگر شرکت سودخوبی ( که به آن سود خالص یا عایدی نیز گفته می شود) نداشته باشد یا شواهدخوبی مبنی بر سودآوری آن در میان مدت دیده نشود، احتمالا شما تمایلی به سرمایه گذاری درآن نخواهید داشت.

صورت سود و زیان، سودآور بودن شرکت را مشخص می سازد. یعنی نشان می دهد که آیا سود خالص ان مثبت است یا خیر. این سند سودآوری شرکت در طول یک دوره زمانی مشخص که معمولا ماهانه، سه ماهه ویا یک ساله است را نشان می دهد.

چگونه صورت سود و زیان، سوآوری شرکت را نشان می دهد؟ ابتدا در آمدهای شرکت در این سند وارد می شوند، به این معنا که فعالیت های شرکت چه میزان وجوه مالی برای شرکت به همراه داشته است.سپس هزینه های مختلف از هزینه های تولید و انبارداری کالا گرفته تا استهلاک ساختمان ها و تجهیزات و نیز هزینه های بهره و مالیات از درآمد ها کسر می شود.در نهایت هرچه باقی می ماند،سود خالص است.

مثال شرح داده شده در< صورت سود و زیان شرکت هت رک> را نگاه کنید:

صورت سود و زیان شرکت هت رک دلار
خرده فروشی 2/200/000
عمده فروشی 1/000/000

 

درآمد کل 3/200/000
بهای تمام شده کالای فروش رفته 1/600/000
سود ناخالص 1/600/000
هزینه های عملیات 800/000
هزینه های استهلاک 42/500
سود عملیاتی( که سود قبل از کسر بهره و مالیات نیز نامیده می شود) 757/500
هزینه بهره 110/000
سود قبل از کسر مالیات 647/500
مالیات بر درآمد 300/000
سود خالص 347/500

 

بهای تمام شده کالاهای فروش رفته، هزینه ای است که شرکت هت رک برای تولید جالباسی پرداخت می کند که شامل مواد خام نظیر فایبرگلاس و هزینه های مستقیم نیروی کار می شود.

با کم کردن بهای تمام شده کالاهای فروش رفته از درآمد، به سود ناخالص شرکت یعنی سودآوری محصولات و خدمات شرکت دست می یابید.

هزینه های عملیاتی،حقوق کارمندان اداری ، اجاره محل، هزینه های فروش و بازاریابی و همچنین هزینه های تجاری که ارتباط مستقیم به تولید محصول پیدا نمی کنند را شامل می شود. هزینه فایبر گلاس برای ساخت جالباسی در اینجا محاسبه نمی شود اما هزینه تبلیغات در نظر گرفته می شود.

استهلاک، راهی برای تخمین مصرف یک دارایی در طول زمان است.برای مثال، یک رایانه ممکن است عمر مفیدی برابر با سه سال داشته باشد. بنابراین بر طبق اصل تطبیق، شرکت ارزش کامل کامپیوتر را در سال اول خرید به صورت یکجا هزینه نمی کند، بلکه در واقع این هزینه در طول یک دروه سه ساله صورت می گیرد.

با کم کردن هزینه های عملیاتی و استهلاک از سود ناخالص، به سود عملیاتی دست می یابیم که اغلب سود قبل از کسر بهره و مالیات(EBIT) نیز نامیده می شود.

هزینه بهره، به بهره تعلق گرفته به وام های شرکت اطلاق می شود.

مالیات بر درآمد، از سوی دولت بر سود شرکت اعمال می گردد.

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب ابزارهای کلیدی مالی

دوره های مجازی مرتبط با مالی و سرمایه گذاری در سایت هم آموز:

– مقدمات امور مالی شرکتی

– تجزیه و تحلیل صورت های مالی

– مقررات اصول بازار سرمایه

و سایر دوره ها در حوزه مالی و سرمایه گذاری …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط