آشنایی با صورت های مالی(1)

امین پردازش
امین پردازش

روش های حسابداری

می توان گفت تمام شرکت ها برای صورت های مالی خود از قالب عمومی مشخصی استفاده می کنند.البته بسته به ماهیت کسب و کار شرکت، ممکن است بعضی موارد میان آنها متفاوت باشد. ولی با این وجود، امکان مقایسه عملکرد یک کسب و کار با دیگری بر پایه این صورت های مالی وجود دارد. دلیل آن هم این است که تمام حسابداران از اصول حسابداری مورد قبول عمومی (GAAP) استفاده می کنند.

بیشتر شرکت ها از حسابداری تعهدی استفاده می کنند، به این معنا که تمام درامد ها و هزینه ها رد هنگام وقوع ثبت می شوند، فارغ ازاین که در چه زمانی واقعا دریافت یا پرداخت پول انجام شده باشد. این روش بر اصل تطبیق تکیه دارد که به شرکت ها کمک می کند به علت ها و معلول های واقعی فعالیت های تجاری خود پی ببرند. بر اساس:

  • در آمدها در طول دوره ای شناسایی می شوند که فروش اتفاق می افتد.
  • هزینه های مربوط به درآمدها در طول همان دوره شناسایی می شوند.

برای مثال، در شرکت هت رک که از شاخ گوزن شمالی جالباسی تولید می کند،درآمد حاصل از سفارش یک مشتری، زمانی ثبت می شود که جالباسی به فروش برسد،حتی اگر پول ان به حساب واریز نشده باشد و بلافاصله دریافت نشود.به همین ترتیب،چنانچه شرکت دوهزار قلاب فلزی از یک شرکت تامین کننده دریافت کند، تمام آن قلاب ها بلافاصله هزینه نمی شوند بلکه بر مبنای هر واحد هزینه می شوند، به این معنا که اگر برای ساخت جالباسی به پنج قلاب نیاز باشد،در این صورت هر پنج قلاب با فروش یک جالباسی به عنوان هزینه شناسایی می شوند.

شرکت های کوچک معمولا در آغاز فعالیت خود از حسابداری نقدی استفاده می کنند، به این معنا که تعاملات مالی، زمانی به حساب می آیند که وجه نقد عملا جابه جا می شود.این روش نسبت به شناسایی هزینه ها کمتر محافظه کارانه است،اما اغلب در خصوص شناسایی درآمدها و هزینه ها در دوره های زمانی مناسب، اهمیت بیشتری پیدا می کند. از این رو، شرکت ها به حسابداری تعهدی رو می اورند.

منبع: انتسارات آریانا قلم کتاب ابزارهای کلیدی مالی

دوره های مجازی مرتبط با مالی و سرمایه گذاری در سایت هم آموز:

– سیاست گذاری اقتصادی دهه 90

– مقدمات امور مالی شرکتی

– اصول و مبانی اقتصاد

و سایر دوره ها در حوزه مالی و سرمایه گذاری …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط