چرایی مشاور مدیریت صلاحیت دار

امین پردازش
امین پردازش

 

یکی از دغدغه های رایج در شرکتها و سازمانهای دریافت کننده خدمات مشاوره مدیریت اطمینان بخشی از توان مشاور در انجام مناسب کاری است که به او محول خواهد شد.
در حال حاضر تمرکز اصلی این سازمانها بر دریافت و بررسی پیشنهاد (پروپوزال)، شامل نحوه انجام کار به همراه برآورد زمان و قیمت است. علاوه بر این برخی از سازمانها وقت و انرژی بیشتری صرف کرده و طی جلساتی که با پیشنهاد دهندگان برگزار می کنند تلاش می کنند مشاور احتمالی خود را از جنبه های مختلفی مانند موارد زیر بررسی کنند:
دانش تخصصی و مهارت مشاور در حوزه مورد نظر
تجربه کاری مشاور به ویژه در صنایع مشابه
توان ارائه و گفتگو
شخصیت و منش مشاور و انطباق آن با فرهنگ سازمانی کارفرما
موضوعات فوق همگی مهم بوده و در موفقیت مشاور و همینطور نتیجه بخش بودن پروژه تاثیر گذار است. در عین حال ارزیابی مشاور به مانند ارزیابی های جذب نیروی انسانی موضوعی پیچیده است، به ویژه آنکه موضوع پرتکراری در سازمانها نبوده و در این زمینه تجربه قبلی کمتری نسبت به جذب نیروی انسانی در سازمانها وجود دارد. همچنین از منظری نیز پیچیده تر است چرا که معمولا با تعریف هر پروژه ممکن است چندین نفر در تیم مشاور با سازمان شروع به همکاری کنند و هر کدام دانش، مهارت و فرهنگ خاص خود را داشته باشند و دوم اینکه بعضا مدیری که از سوی سازمان مشاور به کار گمارده می شود الزاما همان فردی نیست که در مرحله ارزیابی اولیه مورد انتخاب سازمان قرار گرفته بود.
پیچیدگی دیگر این کار به احتمال شکست و تاثیرات آتی بر تعریف دوباره پروژه بازمی گردد. سالها قبل وقتی وارد سازمانی شدم که به تازگی پروژه برنامه ریزی استراتژیک نافرجامی را با مشاوری در سازمانش تجربه کرده بود، نسبت به تعریف هر نوع کار جدید برنامه ریزی استراتژیک مقاومت جدی داشت. این مقاومت هنوز بعد از هفت سال شکسته نشده است و ما مجبور شدیم ساز و کار کاملا متقاوتی نسبت به گذشته برای برنامه ریزی استراتژیک در این سازمان بنا کنیم.
در این شرایط به نظر می رسد ضروری است سازمان ها ابزارهای دیگری هم برای ارزیابی مشاوران در اختیار داشته باشند.
به همین خاطر “شورای بین‌المللی موسسات مشاوره مدیریت” (ICMCI) که انجمن مشاوران مدیریت ایران نیز یکی از اعضای فعال آن می‌باشد گواهینامه تایید صلاحیت مشاوران مدیریت (CMC) را طراحی نموده است. این گواهینامه بین‌المللی امروزه در بیش از پنجاه کشور دنیا مورد پذیرش گسترده قرار گرفته و تعداد کشورهایی که به آن می پیوندند دایما در حال رشد می‌‌باشند.
مشاوران مدیریت صلاحیت‌دار (CMC) مشاورانی هستند که از طریق ارزیابی‌های دقیق و تفصیلی انجمن مشاوران مدیریت ایران گواهینامه CMC را دریافت می کنند تا به کارفرمایان اطمینان دهند این مشاوران صلاحیت ارائه خدمات مشاوره مدیریت را دارند.
این ارزیابی ها بسیار جامع بوده و از جنبه های مختلفی مانند دانش تخصصی، تجربه مشاوره مدیریت، مهارت کشف و حل مسئله، پایبندی به اخلاق حرفه ای مشاوره مدیریت، منش و شخصیت مشاور و … مشاوران را محک می زنند.
در این شرایط سازمان ها می توانند علاوه بر ارزیابی های معمولی که انجام می دهند، گواهینامه CMC را نیز به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی و پذیرش مشاور مورد توجه قرار دهند.
 نویسنده: مهندس مجتبی اسدی

دوره های مجازی مرتبط با اصول مدیریت در سایت هم آموز:

– استعدادیابی رهبران تحول گرا

– ورود به بازارهای جهانی

– مستند سازی تجارب مدیریتی

و سایر دوره ها در حوزه اصول مدیریت …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط