خوشبختی چیست؟

امین پردازش
امین پردازش
خوشبختی چیست؟ انسان ها برای یافتن پاسخ این سوال قرن ها زحمت کشیده اند. ولی علم تنها به تازگی درگیر این موضوع شده است. قبل از اینکه وارد این مبحث بشویم که علم در این باره چه نتایجی گرفته، با تعدادی پاسخ به این سوال ساده که خوشبختی چیست شروع می کنیم.

خوشبختی به معنای داشتن یک احساس خوب دائمی نیست

بعضی از افراد می پرسند آیا کسی که هر روز کوکائین مصرف می کند خوشبخت است؟ اگر احساس خوب داشتن در تمام لحظات تنها نیاز ما بود قطعاً جواب این سوال بله بود!

با این حال،‌ تحقیقات اخیر نشان می دهد که از نظر روانشناسی داشتن ثبات حالت، خیلی سالم تر از حالتی است که شما یک حس خوشحالی زیاد را گاها تجربه کنید. آن حسی که یک دفعه بالا میرود به سرعت نیز پایین می آید.  علاوه براین وقتی از مردم پرسیده میشود که چه چیزی زندگیشان را با ارزش می کند به ندرت درباره احساسات خود حرف می زنند، آنها بیشتر تمایل دارند که به مسائل محسوس و معنادار مانند کار و روابطشان اشاره کنند.

تحقیقات اخیر نشان داده است که اگر شما بیش از حد و تمام وقت روی این موضوع (احساس خوب داشتن) تمرکز کنید، تمام توان و انرژی شما تحلیل خواهد رفت.

خوشبختی به معنای پولدار بودن یا داشتن هر آنچه که می خواهید نیست

قطعاً زندگی زیر خط فقر راحت نیست و در چنین وضعیتی نمی توان خوشحبت و خوشحال بود،‌ از طرفی هم با پول نمی توان خوشبختی را خرید. تصور کنید شما 10 هزار دلار برنده شدید. هیجان و حس خوشبحتی کوتاه مدت آن تا زمانی است که انتظارات شما با بودجه جدید شما تغییر کند و چیزی نمی گذرد که به حس سابق بر می گردید. این موضوع برای تمام موارد از جمله خانه ها،‌ماشین ها و وسایل جدید و تمام کالاهایی که مردم مدت زمان زیادی را در حسرت آنها سپری می کنند، صادق است.

تنها استثناء بر این قانون زمانی است که شما پول خود را صرف گذراندن وقت خود با دیگران می کنید. بنابراین وقتی که شما 10 هزار دلار را گرفتید و  آن را صرف تعطیلات آخر هفته و رفتن به مکان های جدید و مهیج به همراه دوستان و یا خانواده کردید، ‌در آن صورت خوشحال تر خواهید بود. با این حال مردم به ندرت چنین راه هایی را برای خرج  پول های بادآورده خود انتخاب می کنند.

خوشبختی یک هدف و مقصد نهایی نیست

ضرب المثل قدیمی ” آیا ما الان رسیده ایم؟” اغلب در بحث های مرتبط با خوشبختی استفاده می شود؛ یعنی شخصی که برای رسیدن به خوشبختی تلاش میکند و یک روز به آن می رسد. بر خلاف باور عموم،‌ درصورتیکه شما یکی از معدود افرادی نبودید که در لاتاری برنده شده است و یا به طور طبیعی همیشه شاد بودید، نیازمند تلاشی مستمر جهت رسیدن به خوشبختی هستید.

بسیاری از تکنیک ها و روش های رسیدن به خوشبختی به صورت عادت های زندگی هستند نه یک اتفاق غیر منتظره. ‌برای مثال روش یادداشت داشته ها و نکات مثبت زندگی ، جزو عادت های زندگی است.  اکثر اتفاق های غیر منتظره که در مدت زمان کوتاهی ما را خوشحال می کنند مثل ازدواج کردن و یا ترفیع گرفتن، با گذشت زمان و خو گرفتن ما به سرعت اثر خود را از دست می دهند.

 پس خوشبختی چیست؟

تحقیقات نشان می دهد که خوشبختی خوشبختی ترکیب دو چیز است:
1- چطور از زندگی خود راضی هستید و چه چیزها و نکات مثبتی شما را در کار، زندگی و .. راضی می کند
2- روزانه چقدر احساس می کنید حالتان خوب است

به گونه ای درباره خوشبختی فکر کنید که در مورد وزن خودتان فکر می کنید: اگر شما به فکر کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل خود هستید، باید برای مدتی تعادل لازم را بین میزان غذایی که می خورید و مقدار ورزشی که انجام می دهید برقرار کنید. اگر آن رژیم غذایی یا ورزش قسمتی از زندگی روزانه شما شود،‌ شما می توانید بر روی وزن جدید و مطلوب خود باقی بمانید ولی اگر شما همان شیوه قبل را پیش بگیرید وزنتان به حالت نامطلوب قبل باز می گردد. این موضوع در باره خوشحالی نیز صادق است.

به عبارتی دیگر، شما قادر به کنترل اینکه چه حسی دارید هستید. با تمرین مستمر می توانید این عوامل را به شکل عادت های روزمره وارد زندگی خود کنید و زندگی رضایت بخش تری داشته باشید و به خوشبختی مستمر برسید.

 

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط