هدف گذاری برای سال 1395

امین پردازش
امین پردازش

 برای سال جدید چطور برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم؟

همه ما ذوق و شوق و انگیزه خیلی زیادی در ابتدای سال برای برنامه ریزی و هدف گذاری داریم. هدف گذاری هایی که گاهی خیلی هم در دسترس نیستند و بیشتر جنبه کاهش موقتی عذاب وجدان هدف نداشتن در ما را دارند: امسال میلیاردر می شوم! تا آخر امسال سیگار کشیدن را ترک می کنم! در سال جدید رژیم می گیرم و به وزن ایده آلم می رسم. و سخت تر اینکه، گاهی همه اینها را با هم هدف گذاری می کنیم و قصد می کنیم در یک سال تمام هدف هایی که تا الان در زندگی به آنها نرسیدیم را نشانه گیری کنیم!
علاوه بر این، برنامه ریزی دقیق در دنیای پیچیده و غیر قطعی فعلی کار خیلی منطقی نمی رسد و تغییرات درونی خودمان، عوامل محیط پیرامون و تغییراتی که در مسائل مختلف (از تکنولوژی، جامعه و .. گرفته تا تغییر نرم ها و باورهای خودمان و اطرافیانمان) آنقدر غیر قابل پیش بینی هستند که برنامه ریزی چند ساله یا حتی یک ساله را دشوار و یا غیر ممکن می کند و ما را وا می دارد تنها بتوانیم در لحظه و با توجه به شرایط موجود تصمیم گیری کنیم، البته با نگاهی به آینده و اهداف و چشم اندازی که برای خود متصور هستیم.

توصیه های زیادی برای هدف گذاری در سال جدید وجود دارد که کاربردی ترین آنها را در این فهرست کوتاه آورده ام:

– اهدافتان را خیلی تخیلی و بزرگ تعیین نکنید. سنگ بزرگ علامت نزدن است. ممکن است در ابتدای مسیر به دلیل انگیزه اولیه ای که برای رسیدن به آن هدف دارید حسابی تلاش کنید، ولی احتمال اینکه دشوار بودن بیش از حد آن شما را از پا در آورد زیاد است.

– اهدافتان را خیلی کوچک و راحت انتخاب نکنید. این کار انگیزه رسیدن به آنها را کم می کند و مشغله های فکری و کاری جدید، رسیدن به آن را در اولویت های پایین قرار می دهد و فراموش می شود.

– تعداد زیادی هدف تعیین نکنید، تنها 1 یا نهایت 2 هدف برای سال آینده تعیین کنید. شانس موفقیت شما وقتی روی یک موضوع تمرکز می کنید خیلی بیشتر است.

– لزوما روی اهداف متداولی که همه فکر می کنند باید تعیین کنند تمرکز نکنید. شما با همه متفاوت هستید، ببینید خودتان از زندگی چه می خواهید.

– هدف اصلی خود را به اهداف و گام های کوچک تر تقسیم کنید. اگر هدفتان موفقیت در کسب و کارتان است، احتمالا اهداف کوچک تری مواردی مانند یادگیری زبان، افزایش دانش تخصصی و مهارت های فردی، توسعه شبکه ارتباطی موثر و .. می تواند شما را در رسیدن به آن کمک کند. هر هدف کوچک را نیز به گام هایی خرد کنید که مشخص و قابل اندازه گیری باشند. گام هایی که نشان می دهد چطور باید به اهداف خرد شده خود برسید.

– با انجام هر گام آن را در برگه یا فایل کامپیوتری ثبت کنید و به خودتان پاداش بدهید (مثلا خودتان را به یک رستوران خوب دعوت کنید!) تا برای ادامه مسیر روحیه و انگیزه داشته باشید.

– موانع را حذف کنید. برخی روابط، برخی عادات و برخی رفتارها موانع اصلی شما در رسیدن به اهدافتان و داشتن زندگی مطلوب هستند، با خودتان رُک باشید و موارد بیهوده و اضافی آنها را هرس کنید تا جا برای رشد مفیدتر ها باز شود.

– با یک یا چند نفر از نزدیک ترین افرادی که در زندگی خود دارید اهدافتان را در میان بگذارید تا شما را حمایت کنند.

– و در آخر اینکه، اگر در گام یا هدفی شکست خوردید نا امید نشوید، سعی کنید تاخیر آن را جبران کنید تا به هدف اصلی شما آسیبی نرسد.

سال خوش و پرباری داشته باشید 🙂

امین کریمی

هم آموز

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط