12 نکته برای ایجاد اولین تاثیر مثبت در مدیران

امین پردازش
امین پردازش

این نکات را به کار ببرید و شانس موفقیت خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.

1- موضوع خودتان را با دقت و تمرین آماده کنید. ساده ترین شیوه این است که پیام خود را به قسمت های کوجکتر تقسیم کنید.

  • یک دایره وسط کاغذ رسم کنید. این پیام اصلی شماست که نباید بیشتر از یک یا دو جمله باشد. درست است که مختصر کردن موضوع و پیامتان کار آسانی نیست ولی شما باید این کار را انجام دهید. زمانی که صرف این خلاصه سازی می کنید، فواید بسیاری در ارائه شما خواهد داشت.
  • در اطراف دایره اصلی خود سه و یا حداکثر چهار دایره دیگر رسم کنید که این میتواند شامل تحقیقات بازاری، ‌عکس العمل مشتری، ‌داده های رقیب، و یا طرح و ایده خودتان باشد. در صورت نیاز یک سطح دیگر پایین تر بروید و داده های مورد نیاز دیگر را به آن اضافه کنید.
  • یاد بگیرید که این نقشه پیغام را در دو جهت پیش ببرید. موضوع اصلی و نکات پشتیبان را توضیح دهید و یا نکات پشتیبان را توضیح دهید و به موضوع اصلی خود وصل کنید. این نقشه برای هر
    دو روش کاربرد دارد. مثل یک سیاستمدار برای مذاکره تمرین کنید.

2-  مطمئن باشید که موضوع  شما بر روی توسعه و پیشرفت و یا حل و فصل مسائل متمرکز شده باشد. معمولا مدیران علاقه ی فراوانی به تقویت توانایی هایشان برای رقابت با رقیبان و حفظ مشتریان خود و کاهش هرینه ها دارند. آنها را از ارزش پیشنهادی خود مطمئن کنید.

3- ریسک ها را در ارائه خود بیان نکنید. به جای آن،  یک لیست کامل از ریسکهای احتمالی و استراتژی های لازم در مواجه با ریسک ها  ارائه دهید. این کار نشان خواهد داد که شما در باره همه موارد فکر کردید و همه احتمالات را در نظر گرفته اید.

4-  سعی کنید تصاویر معنی دار و در عین حال ساده آماده کنید. آنها را برای بررسی کیفیت به افراد مختلف (از جمله رئیستان) بدهید.  مطمئن شوید که تصاویر دارای نوشته های زیادی نباشند و اعداد موجود در آنها واضع و دقیق باشد.

5-  فرض کنید نصف واقعیت زمان دارید. بدانید چه مقدار زمان به ارائه شما اختصاص داده شده و برای استفاده از نصف آن برنامه ریزی کنید.

6-  مدیران هنگام گوش دادن به ایده و یا طرح جدید ازکارمندان به دنبال اطمینان، وضوح و کامل بودن ایده هستند. پیغام شما و زبان بدن شما بیانگر اطمینان شما از گفته ها و ایده هایتان است.

7-  هرچه سخت تر و بیشتر تلاش کنید، هنگام ارائه آرامش بیشتری خواهید داشت. ارائه خود را آنقدر تمرین کنید که انگار در واقعیت و در حضور دیگران ارائه می دهید.  با این کار اعتماد به نفس شما افزایش پیدا می کند.

8-  اگر شما در ارائه دادن مشکل دارید بهتر است سریع تر دنبال حل کردن آن باشید. چون الان برای تمرین و آموزش دیدن بسیار دیر است، بنابراین از یک دوست که به او اطمینان دارید که صادقانه و واضح اظهارنظر و انتقاد خواهد کرد بخواهید که ارائه را در مقابل او انجام دهید.

9-  حرکت ماهرانه و قدرتمندی داشته باشید. اگر ممکن است ماژیک را بردارید و به سمت تخته وایت بورد بروید. این یکی از نکات مهم ارائه می باشد. با انجام این کار حضار و شنوندگان را درگیر موضوع میکنید و مهارت و اعتماد به نفس خود را نشان می دهید.

10-  وقتی سوالی مطرح می شود نقشه طرح خود را به یاد بیاورید. اگر شما زمانی را برای این موضوع اختصاص داده بودید حال باید به منبع و نقشه خود مراجعه کنید و به سوالات پاسخ دهید. داده های پشتیبان را تصریح کنید و همیشه داده ها را به موضوع اصلی ارتباط دهید. اگر پاسخ سوال را نمی دانید  از خودتان جواب درست نکنید. “جواب من نمی دانم “ کاملا قابل قبول است  به خصوص وقتی که در ادامه شما می گویید که “ اما من با تیمم روی آن کار می کنم و فورا جواب شما را خواهم داد.

11-  اشتیاق و علاقه شما به موضوع، یک امتیاز مثبت به شمار می رود. معمولا مدیران علاقه مندند که اشتیاق را در ارائه و سخنرانی شما احساس کنند. اگر شما به چیزی اعتقاد دارید، مطمئن شوید که تمام نیرو و استعداد خود را برای برقراری ارتباط به کار گرفته اید. احساس و اشتیاق شما برای پروژه، تاثیر گذار است و به سرعت به دیگران نیز سرایت خواهد کرد.

12-  مستمعین را شوکه نکنید! اگر درخواست شما نیازمند منابع و بودجه هایی از چندین گروه مختلف در سازمان است، ‌این ارائه زمان مناسبی برای بیان این موضوع نیست.. روی ارائه خود خوب کار کنید تا بتوانید حمایت و پشتیبانی همکاران خود در سایر دپارتمان ها را  نیز جلب کنید.

و آخرین جمله :

همه ما میدانیم که فقط یک بار فرصت داریم تا اولین تاثیر مثبت از خود را بر روی مدیران بگذاریم. بنابراین وقتی که از شما چنین دعوتی می شود، کاملا برای آن آماده باشید.

 

منبع

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط