سرمایه گذار فرشته کیست؟

راحیل علی گودرز
راحیل علی گودرز
ارز دیجیتال | قیمت گذاری و سرمایه گذار فرشته کیست؟

سرمایه‌گذاران فرشته افرادی هستند که در ازای بخشی از کسب‌وکار، معمولاً به صورت سهام یا حق امتیاز، به شرکت‌های استارت‌آپ یا کسب‌وکار های نوپا کمک مالی می‌کنند. ارقام این کمک‌ها به صورت سالانه متفاوت است، اخیراً در سال 2017 سرمایه گذاران فرشته تقریباً 25 میلیارد دلار به 70000 شرکت اختصاص دادند.

آشنایی با سرمایه گذاران فرشته

سرمایه گذاران فرشته اغلب از دنیای تجارت می آیند – اما این تنها منبع ورود آنها نیست. سرمایه گذاران فرشته معمولاً در مشاغل زیر یافت می شوند:

• متخصصان تجاری، مانند وکلا، پزشکان، حسابداران و مشاوران مالی، در میان مشاغل دیگر.

• مدیران شرکت های سطح C، که در رتبه های بالاتری قرار گرفته اند و می دانند که برای اداره یک کسب و کار موفق چه چیزی لازم است.

• صاحبان مشاغل کوچک و کارآفرینان موفقی که قبلاً شرکت های موفقی را راه اندازی کرده اند و می دانند چگونه استارتاپ هایی را که آینده درخشان و سودآوری دارند تشخیص دهند.

• سرمایه گذارانی که تامین مالی کسب و کارهای کوچک را به یک سرگرمی حرفه ای تبدیل می کنند.

• پلتفرم‌های تامین مالی جمعی که مجموعه‌ای از پول را به صورت گروهی جمع‌آوری می‌کنند و هر فرد در ازای سهم کمی از هر سود احتمالی، در صورت موفقیت شرکت، مقدار کمی سرمایه‌گذاری می‌کند.

سرمایه گذاری فرشته چگونه کار می کند؟

سرمایه گذاران فرشته ترجیح می دهند در مرحله اولیه یک شرکت، در مرحله تامین مالی “بذر” یا “فرشته” مشارکت کنند. این می تواند به این معنی باشد که فرشته زمانی سرمایه گذاری می کند که شرکت فقط به عنوان یک ایده وجود داشته باشد، یا زمانی که یک کسب و کار از قبل راه اندازی شده است، سرمایه گذاری می کند.

گاهی اوقات سرمایه‌گذاران فرشته پس از دور اولیه تأمین مالی وارد صحنه می‌شوند، که معمولاً از طرف خود بنیانگذاران، دوستان و خانواده بنیانگذاران یا از طریق تأمین مالی بانک تأمین می‌شود. به طور معمول، بودجه اولیه کسب و کار قابل تامین نیست .

سرمایه گذار فرشته

سرمایه‌گذاران فرشته پس از تأمین سرمایه اولیه وارد می‌شوند، اما معمولاً قبل از اینکه یک شرکت به سرمایه‌گذاری قابل توجه‌تری از یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیاز داشته باشد. سرمایه‌گذاری آن‌ها برای رشد یک شرکت در مرحله بحرانی (و معمولاً اولیه) توسعه، پس از تهدید سرمایه‌گذاری اولیه و قبل از اینکه گروه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به مشارکت با یک کسب‌وکار امیدوارکننده علاقه نشان دهند، مورد نیاز است.

در اینجا نحوه انجام فرآیند سرمایه گذاری واقعی آمده است:

سرمایه گذار فرشته

• سرمایه گذاران فرشته از طریق شفاهی، از طریق سمینارها یا کنفرانس های تجاری و صنعتی، از طریق ارجاع از سازمان های سرمایه گذاری حرفه ای، از انجمن های تجاری آنلاین یا از طریق رویدادهای محلی مانند جلسات اتاق بازرگانی، با شرکت های جوان و در حال توسعه ارتباط برقرار می کنند.

• اگر منافع متقابل وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار فرشته با صحبت با بنیان‌گذاران، بررسی اسناد سرمایه‌گذاری تجاری و ارزیابی صنعتی که شرکت مورد نظر دارد، بررسی‌های لازم را روی شرکت جوان انجام می‌دهد.

• هنگامی که یک توافق شفاهی بین یک فرشته برقرار شد، یک برگه یا قرارداد با توافق‌هایی در مورد شرایط سرمایه‌گذاری، پرداخت‌ها یا درصد سهام، حقوق و حمایت‌های سرمایه‌گذار، پارامترهای حاکمیت و کنترل و یک استراتژی خروج نهایی برای فرشته تنظیم می‌شود.

• پس از نهایی شدن قرارداد، یک توافق نامه حقوقی واقعی ایجاد و امضا شد، معامله رسما بسته می شود و وجوه سرمایه گذاری برای استفاده شرکت آزاد می شود.

در حالی که میزان مشارکت متفاوت است، سطوح بودجه می‌تواند به 5000 دلار و تا 150000 دلار برسد. برخی از سرمایه گذاران فرشته به عنوان یک سندیکا گرد هم می آیند و می توانند تا سقف 1 میلیون دلار برای شرکت های منتخب سرمایه گذاری کنند.

سرمایه گذاران فرشته معمولاً برای بیش از 25 درصد از سهام یک شرکت را برنامه ریزی نمی‌کنند. سرمایه‌گذاران کهنه‌کار فرشته می‌دانند که بنیانگذاران شرکت باید بالاترین سهام را در شرکت‌های خود داشته باشند، زیرا آنها همچنین بیشترین انگیزه را برای موفقیت شرکت خود دارند.

سرمایه گذاران فرشته در مقابل سرمایه گذاران خطرپذیر

در حالی که سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) هر دو شرکت‌ها را در ازای بخشی از اقدام سرمایه‌گذاری می‌کنند، تفاوت‌های قابل‌توجهی بین این دو نهاد وجود دارد. هر دو تمایل به سرمایه گذاری در استارت آپ ها دارند، اما معمولاً در مراحل مختلف چرخه حیات یک استارت آپ درگیر می شوند.

کورتنی لاولس، سرمایه‌دار مخاطره‌آمیز در MoxeHub مستقر در فیلادلفیا، می‌گوید: «یک سرمایه‌گذار فرشته احتمالاً سرمایه‌ای برای یک ایده فراهم می‌کند، در حالی که اکثر VC‌ها می‌خواهند حداقل بخشی از کسب‌وکار آماده شده باشد.»

تفاوت دیگر منبع وجوه است. سرمایه گذاران فرشته سرمایه گذاران خصوصی هستند که پول خود را سرمایه گذاری می کنند. صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر توسط مدیرانی اداره می شوند که علاوه بر دلارهای خود، پول دیگران را نیز سرمایه گذاری می کنند.

تفاوت های دیگر عبارتند از:

• مقادیر کمتر بودجه. برخلاف سرمایه‌گذاران خطرپذیر، که عموماً چک‌های مالی 2 میلیون دلاری یا بیشتر می‌نویسند، سرمایه‌گذاران فردی معمولاً چک‌های بسیار کوچک‌تری می‌نویسند.این چک‌ها معمولاً بین 10 دلار هستند

• سرمایه گذاران فرشته به احتمال زیاد یک سیاست “دست دور” را در مورد مشارکت شرکت حفظ می کنند. از سوی دیگر، سرمایه گذاران خطرپذیر، تقریباً همیشه یک صندلی هیئت مدیره می گیرند و به صورت عملیاتی در یک شرکت مشارکت دارند.

مزایا و معایب سرمایه گذاری فرشته

دلایل متعددی وجود دارد که چرا شرکت های نوظهور ممکن است با یک سرمایه گذار فرشته شریک شوند.

مزایای سرمایه گذار فرشته

• بدون تعهد. از آنجا که آنها برای یک خط اعتباری جدید درخواست نکرده‌اند و بیشتر سرمایه‌گذاری فرشته‌ها شامل معاملات سهام است، صاحبان کسب‌وکار مجبور نیستند در صورت بالارفتن شرکت، سرمایه‌ی سرمایه‌گذار فرشته را پس بدهند.

• یک سرمایه گذار فرشته معمولاً یک کارآفرین نیز هست. سرمایه گذاران فرشته اغلب دانش و تجربه تجاری فراوانی دارند. گرت پولانکو، یک سرمایه‌گذار فرشته معتبر که 29 شرکت را تأمین مالی کرده است، می‌گوید: «به ویژه حامیان مالی ارزشمند هستند که به تنهایی سازمان‌های مؤثری را ایجاد کرده‌اند.»

• پول نقد بیشتر. هنگامی که فرشتگان یک شرکت را تأمین مالی می کنند، اغلب برای مدت طولانی درگیر آن هستند. پولانکو می گوید: «آنها اغلب بعداً یک تزریق نقدی دیگر انجام می دهند.

معایب سرمایه گذار فرشته

• کنترل کمتر. شرکت هایی که با شرکای فرشته کار می کنند ممکن است لازم باشد مقداری از سهام خود را در تجارت خود کنار بگذارند. در حالی که این مبلغ معمولاً مبلغ کمی است، حامیان مالی فرشته ممکن است تصمیم بگیرند که می‌خواهند نقش بزرگ‌تری در تصمیم‌گیری‌های تجاری داشته باشند.

• ضربه در جیب. سرمایه گذاران فرشته برای تامین مالی خود به پاداش نیاز دارند. لاوینسکی می‌گوید: «این معمولاً به شکل سهام است که می‌تواند گران‌تر از تأمین مالی بدهی باشد».

• پتانسیل برای سرمایه گذاران تازه کار. یکی از مشکلات بزرگ سرمایه‌گذاری فرشته این است که با یک سرمایه‌گذار فرشته بی‌تجربه که توصیه‌های ضعیفی ارائه می‌دهد یا صاحبان کسب‌وکار را برای انجام کارها اذیت می‌کند، برخورد کنند. این می تواند به ویژه در مورد سرمایه گذاران جدید فرشته ای که مقادیر زیادی پول را به یک شرکت اهدا می کنند، صادق باشد.

نحوه یافتن سرمایه گذار فرشته:

  • شبکه های خود را گسترش دهید: با حضور در رویدادهای مرتبط با کارآفرینی و شبکه سازی با سرمایه گذاران فرشته می‌توانید احتمال یافتن سرمایه گذار مناسب را افزایش دهید.
  • از پلتفرم های آنلاین استفاده کنید: پلتفرم های آنلاین بسیاری وجود دارند که استارتاپ ها را به سرمایه گذاران فرشته متصل می‌کنند.
  • به دنبال شتاب دهنده ها و انکوباتورها باشید: شتاب دهنده ها و انکوباتورها می‌توانند به استارتاپ ها در تامین مالی، راهنمایی و حمایت کمک کنند و همچنین آنها را به سرمایه گذاران فرشته معرفی کنند.

نکاتی برای جلب توجه سرمایه گذاران فرشته:

  • یک طرح تجاری متقاعد کننده داشته باشید: سرمایه گذاران فرشته به دنبال استارتاپ‌هایی هستند که پتانسیل رشد بالایی داشته باشند.
  • تیمی قوی و باتجربه بسازید: سرمایه گذاران فرشته به دنبال تیمی هستند که مهارت و تجربه لازم برای موفقیت را داشته باشد.
  • یک داستان جذاب تعریف کنید: سرمایه گذاران فرشته را با داستان خود مجذوب کنید و به آنها بگویید که چرا کسب و کار شما موفق خواهد شد.

سرمایه گذاری فرشته می‌تواند گامی حیاتی در مسیر موفقیت یک استارتاپ باشد. با انجام تحقیقات دقیق، ایجاد یک طرح تجاری قوی و برقراری ارتباط موثر با سرمایه گذاران فرشته می‌توانید شانس خود را برای یافتن سرمایه مورد نیاز و تبدیل شدن به یک شرکت موفق افزایش دهید.

شما می توانید جهت مشاهده همه دوره های مدرسه هم آموز بر روی ” دوره های مالی و سرمایه گذاری ” کلیک کنید و با این دوره ها آشناشوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *