مدیر بودن از شما رهبر نمی سازد

امین پردازش
امین پردازش

اینکه مدیران و رهبران باهم یکسان هستند تصور اشتباهی است.

در حالیکه هر رهبری ممکن است مدیر نباشد،‌ اما هر مدیری باید بتواند یک رهبر باشد. مدیری که فاقد صفات رهبری موثر باشد زودتر از آنچه که فکرش را بکند باعث رکود و از بین رفتن کسب و کار می شود.

تبدیل شدن از یک مدیر به یک رهبر کاری نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. این کار نیازمند وقت و انرژی برای بهبود شیوه مدیریت خویش و استفاده بیشتر از ویژگی های رهبری به صورت روزمره است.

در ادامه به برخی از تفاوت های رهبری با مدیریت خواهیم پرداخت:

مدیران پاسخ می دهند،‌رهبران سوال می کنند.

با فریاد زدن بر سر کارکنان فقط آنها را علیه خود می شورانید. در عوض از کارمندان خود این سوال را بپرسید: “چه کار می خواهید انجام دهید؟” و یا ” نظر شما راجع به این ایده چیست؟”

وقتی که به افراد اجازه می دهید در تصمیم گیری ها و مراحل اجرا مشارکت کنند،‌ خواسته شما به راحتی برای آنها قابل درک و هضم خواهد بود. این نوع سوالات باعث ایجاد خلاقیت، انگیزه و خودجوشی در بین کارکنانتان می شود.

 

مدیران مستقیما از اشتباهات انتقاد می کنند، رهبران به طور غیر مستقیم به اشتباهات واکنش نشان می دهند.

اشاره مستقیم به اشتباهات کارمندان باعث شرمندگی و نا امیدی آنها خواهد شد. رهبران موثر کسانی هستند که به کارکنان خود این فرصت را می دهند که یاد بگیرند و رشد کنند و اشتباهات خود را اصلاح کنند.

برای مثال، فرض کنید که پروژه ای برای مشتری ارسال شده و و شما پیغام نارضایتی او را دریافت می کنید. به آرامی از کارمند خود درباره نگرانی و نارضایتی مشتری سوال کنید.

 

مدیران به ندرت تشویق می کنند ،‌رهبران برای کوچکترین پیشرفت هم پاداش می دهند.

برای رهبری موثر و موفق تشویق یک امر ضروری است. وقت صرف کردن برای به رسمیت شناختن کارمندان حتی برای کوچکترین دستاوردهای آنها، ‌علاقه آنها را به آنچه انجام می دهند افزایش می دهد. ارائه بازخورد های مداوم و توجه به کارمندان، به آنها نشان میدهد که شما واقعا تلاش آنها را می ستایید.

 

مدیران بر روی نکات منفی تمرکز می کنند، رهبران بر روی نکات مثبت تاکید می کنند.

با دیدن نیمه خالی و یا نیمه پر لیوان واقعا وضعیت فرق می کند. صرفا تمرکز بر روی معایب یک پروژه یا کارمند فرصت یادگیری یا پیشرفت را از بین می برد.با استفاده از روش “sandwich effect” به یک رهبر قوی تبدیل شوید. به این صورت که با ستایش و تمجید شروع کنید و به دنبال آن انتقاد کنید و در آخر با تشویق و ستایش تمام کنید.

 

مدیران دنبال کسب اعتبار هستند،‌ رهبران به تیم خود اعتبار می دهند.

مدیران ضعیف همیشه برای ستایش و تمجید به دنبال اعتبار هستند اما رهبران قوی اهمیت اعتبار دادن به تیمشان برای موفقیت های بزرگ را می دانند. با ایجاد چنین فرهگ مثبت در شرکت، کارمندان به سمت موفقیت های بیشتر به عنوان یک تیم هدایت می شوند.

 

مدیریت نباید از طریق اعمال زور باشد بلکه باید بتوان در کارمندان نفوذ کرد. بنابراین به سبک مدیریت خودتان سبک رهبری بیشتری تزریق کنید و آن را بهبود دهید.

منبع

دوره های مجازی مرتبط با اصول مدیریت در سایت هم آموز:

– اصول و مبانی کسب و کار

– استعدادیابی رهبران تحول گرا

– مدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی

و سایر دوره ها در حوزه اصول مدیریت …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *