پنج ارتباط مهم و ضروری در زندگی

امین پردازش
امین پردازش

بدون ارتباطات موثر، افراد حتی قادر به فعال کردن پتانسیل‌های واقعی خود نخواهند بود. رابطه معمولا به عنوان یک اتصال، اتحاد و یا مشارکت تعریف می‌شود. اما نکته مهم‌تر در خصوص ارتباطات این است که ما بایستی قادر به کنترل روابط خود باشیم؛ زیرا عدم کنترل روابط باعث بر هم خوردن تعادل در زندگی مان می‌شود.
در میان انواع مختلف ارتباطات پنج نوع ارتباط با اشیاء، ارتباط با دیگران، ارتباط با خانواده ، ارتباط با خویشتن و ارتباط با روح و روان از جمله مهم‌ترین ارتباطات در زندگی هر فرد است که می‌تواند پرورش یابد. اگر شما نتوانید هر کدام از 5 مورد بالا را ارتقا دهید، مطمئنا از عواقب نادیده گرفتن آن در زندگی خود رنج خواهید برد.
در این مطلب، راز نهفته در پس این روابط معنی دار را در قالب 5 مورد که به ترتیبِ کمترین اهیمت به بیشترین اهمیت هستند را توضیح خواهیم داد.

5- رابطه با اشیاء

شاید تاکنون از افراد شنیده باشید که ” با مشت به رایانه خود بکوب تا درست کار کند” . این نشانه‌ی روشنی از نادیده گرفتن ارتباط با اشیاء است. اگر شما فکر می‌کنید که مشت کوبیدن به رایانه یک ترفند برای تربیت آن است، شما همچنان از واقعیت غافل مانده‌اید و بر عکس آن اگر فکر می‌کنید که مواد و اشیاء مهم هستند، با آنها با احترام رفتار خواهید کرد.

   به طور مثال فردی را در نظر بگیرید که آشغال را در هر مکانی رها می‌کند، در مقابل فردی که این رفتار را انجام نمی‌دهد؛ فردی که آشغال خود را در هر مکانی رها می‌کند هیچگاه در آرامش نخواهد بود (و نخواهد دانست چرا!). در مقابل فردی که حتی مسافتی را برای ریختن زباله خود در سطل طی می‌کند دارای آرامش ذهنی خواهد بود که قدرت انجام کارهای بیشتر و بزرگتری را به وی می‌دهد. اگر شما به هر چیزی در اطراف خود احترام بگذارید و مراقب اشیاء و لوازم خود باشید ، متوجه خواهید شد که اتفاقات بهتری برای شما می افتد و نعمت‌‎های بیشتری بر سر راه شما قرار خواهد گرفت .

4- ارتباط با دیگران

 نحوه تفکر، نوع احساس و رفتاری که با دیگران دارید، عوامل شناخته شده‌ای از موفقیت شما هستند. اگر شما منبعی از احساسات نفرت، خشم، حسادت، انتقام و یا طمع باشید، هرگز راه خود را پیدا نخواهید کرد؛ زیرا در این حالت همواره به دنبال راهی برای صدمه زدن به هم‌نوعان خود هستید.
از طرفی احساس شادی، ایمان، امید و عشق به صورت پویا نتایج مثبتی را در زندگی شما رقم می‌زند. بیشترِ افرادِ قابل اعتماد و با اعتماد به نفس، همیشه راهی برای تشویق دیگران و انتقال حس عشق و علاقه به آنها پیدا می‌کنند.

  در ارتباط با دیگران نکته این است که سطح عشق و دوست داشتن و یا نفرت شما توسط دیگران احساس می‌شود. برای مثال در ارتباطاتی که در محل کار دارید، وقتی که شما به داخل یک اتاق قدم می‌گذارید، بیشتر افراد متوجه حالات، احساسات و رفتار شما می‌شوند. آنها انرژی شما را احساس نموده و سریعاً می‌دانند چه عکس العملی چه به صورت خودآگاه و چه ناخودآگاه از خود نشان دهند. در کل تلاش کنید با دیگران در هر موقعیتی، ارتباط مؤثر برقرار کنید.

3- رابطه با خانواده

شاید این پرسش برای شما بوجود آمده باشد چرا ما رابطه با دیگران و خانواده را از یکدیگر جدا کرده و حتی رابطه با خانواده را مهم‌تر از آن قلمداد می‌کنیم. پاسخ ساده و اما بسیار مهم است:

“اگر شما رابطه خوبی با خانواده خود نداشته باشید، در رابطه با دیگران موفق نخواهید بود”.

این یک واقعیت شناخته شده است که ممکن است بعضی افراد خانواده عاشق شما باشند و بعضی از شما متنفر باشند. شما مجبور نیستید عاشق تمام اعضای خانواده خود باشید اما در مقابل بایستی به آنها احساسات و انرژی مثبت ارسال کنید.
مشکلات و چالش ها در تمام خانواده‌ها وجود دارد اما شما هیچ گاه نمی‌بایست از آنها دست بکشید، اگر خانواده بسیار نزدیک با روابط صمیمی دارید پس بهترین فرصت را از دست ندهید و اگر خانواده شما همواره در حال مجادله هستند این شانس را دارید که با آنها تمرین صبر و شکیبایی کنید، اگر چه ممکن است یک دردسر باشد اما آنها را ترک نکنید.
این را به یاد داشته باشید که خانواده می تواند بهترین منبع انرژی و انگیزاننده شما در مسیر موفقیت‌تان باشد.

2- رابطه با خویشتن

شما تنها زمانی قادر خواهید بود که به خانواده، دیگران و حتی اشیاء احترام گذاشته و با آنها رابطه خوبی برقرار کنید که قادر به کنترل رابطه با خودتان باشید. در حقیقت می‌خواهیم این نکته را تشریح کنیم که شما در مسیر موفقیت خود نیاز دارید که روابط خود با اشیاء، دیگران و خانواده را بهبود بخشید که این کار تنها از طریق کنترل و بهبود رابطه با خود و آنچه که در قسمت بعدی می آید، میسر می‌شود .
اگر شما به خود اعتقاد داشته باشید، خواهید دید که هر فرد دیگر نیز به شما اعتقاد خواهد داشت. شما می‌توانید بهترین دوست و بدترین دشمن خود باشید”.

هر روز یک جنگ دائمی در درون، ما را ترغیب به انتخاب‌های متعدد می‌کند. اگر تصمیم‌های مثبت ما بر تصمیم‌های منفی غلبه کنند، شانس ما برای موفقیت افزایش می یابد. در کوتاه مدت شما در نقطه مجموع تمام انتخاب‌های خود می ایستید. پس شما انتخاب‌های خود هستید و انتخاب می‌کنید امروز برنده و یا بازنده باشید.

مورد آخر از جمله مهم‌ترین و زیر بنایی‌ترین روابط که بهبود و ارتقاء آن می‌تواند آغازی بر تغییر و تحولات اساسی در مسیر موفقیت‌تان باشد.

1- رابطه با روح و معنویت

اینکه آیا شما به خدا و یا قوانین جهانی زندگی که حاکم آسمان‌ها و زمین است اعتقاد دارید یا نه، در هر دو حال رابطه با روح و روان خود به شما اجازه می دهد تا از آنچه که قابلیت دارید فراتر روید. در حقیقت هر چه بیشتر اجازه دهید تا روحتان شما را کنترل کند، توسط جهان قوی‌تر و پر نفوذتر خواهید شد.
شاید بسیاری از مردم نمی‌دانند جسم آنها بدن‌هایی روحانی است و از این رو در راه موفقیت شکست می‌خورند؛ زیرا تنها به خواسته‌های دنیای فیزیکی توجه می‌کنند. برای مثال اگر آنها از نظر عاطفی آسیب ببینند، به جای پرداختن به ریشه مشکل به پُرخوری، مواد مخدر و از این دست روی می‌آورند. در حالی که ممکن است روح آنها تشنه باشد.
در دنیای معنا هر عملی دارای پیامدی است، اگر شما بخواهید یک تجربه معنوی داشته باشید، لازم نیست سخت تلاش کنید. یک راه برای آن وجود دارد اما باید ذهن بازی داشته باشید. شما بایستی مایل باشید تا خود را به دست قدرتی بزرگتر از خود بسپارید و این را بدانید که هیچ آرامشی بالاتر از آرامش روح نیست.
مهم نیست که شما که هستید و چه می‌کنید اما این پنج رابطه شرح داده شده شما را ساخته و پرداخته می‌کند. وقتی شما هر روز برای ارتقاء این 5 رابطه تمرکز می‌کنید، موانع را کنار می‌زنید و تبدیل به یک نیروی غیر قابل توقف در بقیه عمرتان خواهید شد.

تا به امروز شما در زندگی‌ و ارتباطات‌تان، به کدام یک از این ارتباطات بیشتر توجه کرده‌اید؟ از نظر شما چرا باید در زندگی به این 5 نوع ارتباط توجه ویژه کرد؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط