تحلیل قوت ها و ضعف های خود

امین پردازش
امین پردازش

برای دست یافتن به عملکرد پرثمر در محل کار خود، باید نقاط قوتتان را بشناسید و از آنها بهره ببرید. همچنین، باید بدانید که در انجام دادن چه کارهایی کمتر واردید تا بتوانید مهارت های مقتضی را درمورد آنها پرورش دهید و دانش و تجربه لازم را کسب کنید.

توصیه
مهارت هایتان را بررسی کنید. حتی اگر قصد داشته باشید در شغل کنونی تان بمانید، باید به آنچه دوروبرتان می گذرد به دقت توجه کنید. محیط کارتان پیوسته درحال تغییر است و بنابراین شماهم باید مدام درحال یادگیری و سازگار کردن خود با این محیط باشید تا بتوانید از پس اوضاع نوپیدا در محل کارتان برآیید و در آن شکوفا شوید.

 

شرح توانایی ها

وقتی که از خودتان می پرسید در انجام دادن چه کارهایی واقعا واردید، پاسختان به این پرسش باید سه موضوع را شامل شود: توانایی تخصصی اصلی تان، مهارت های فردی ذاتی تان (یا همان مهارت های نرم)، و دانش و تجربه ای که در طول زندگی حرفه ای خود کسب کرده اید. بیشتر افراد ترجیح می دهند کاری را انجم دهند که دوست دارند. برخی در حساب کردن و کار با عدد و رقم واردند، در حالی که برخی دیگر در یادگیری و به کارگیری زبان های خارجی سرآمدند. این مهارت ها شالوده شغلتان را تشکیل می دهند _ از این روست که گاهی به این مهارت ها توانایی تخصصی اصلی می گویند.

کسب مهارت و تجربه

مهارت های ((نرم)) در قیاس با توانایی تخصصی اصلی تان از تعین کمتری برخوردارند.

ممکن است شما شنونده خوبی باشید یا آدم خوش بیانی که مطلب را خوب تفهیم می کند، شاید انسانی باشید که به خوبی می تواند بر دیگران تاثیر بگذارد یا در انجام دادن مذاکره ای موثر توانمند باشد، شاید شخصی محترم باشید، صاحب جذبه و وقار، و بسیار مصمم. باوجود این، شما در همه این زمینه ها باید به سطحی خاص از مهارت دست پیدا کنید. اینکه دقیقا در سازمان چه سمتی دارید تعیین می کند که چه سطحی از مهارت را باید فرابگیرید.

سومین جنبه ای که در تحلیل قوت ها و ضعف هایتان باید به آن توجه شود مسئله دانش و تجربه شماست، که باید هم در حوزه ای که در آن فعالید و هم در سمتی دانش و تجربه شماست، که باید هم در حوزه ای که در آن فعالید و هم در سمتی که بدان مشغولید بررسی شود. مثلا، اگر در بخش منابع انسانی کار می کنید، آیا از دانش کافی درباره قوانین استخدامی برخوردارید؟ درباره مهارت ها و دانش خود عمیقا بیندیشید: شاید مهارت و دانشتان برای سمتی که در حال حاضر دارید کافی باشد، اما آیا اینها کفاف آینده را هم می دهند؟ سعی کنید نقشی را که کاملا مناسب تمایلات و آرزوهایتان باشد شناسایی کنید، و از خودتان بپرسید برای اینکه شایسته گرفتن آن سمت شوید، به چه مهارت هایی نیاز دارید. شرح وظایف و مسئولیت های شغلی و آگهی های کاری منتشر شده به خوبی می توانند شما را از معیار های رایج در صنعت و دنیای کسب و کار و هر آنچه کارفرمایان در پی آن اند مطلع سازند. کسب این مهارت ها را آغاز کنید. می توانید این کار را با دیدن آموزش های بیشتر انجام دهید، یا با بازنگری در سمتتان با کارفرمای کنونی، به منظور ایجاد همسویی بیشتر با سازمان.

 ان��ام دادن تحلیل سوات

راهی ساده برای ارزیابی خودتان انجام دادن تحلیل سوات است. فهرستی از نقاط قوت و ضعفتان تهیه کنید و با در نظر گرفتن سمت کنونی تان، فرصت هایی را که در دسترستان هستند و تهدید هایی را که در معرضشان هستید به فهرست خود بیفزایید. تحلیل سوات تصویری در اختیارتان قرار می دهد از رشد و تکاملی که برای تعالی در وضعیت کنونی تان بدان نیاز دارید و نیز مهارت ها، دانش، و تجربه ای که باید کسب کنید تا در جایگاه حرفه ای آتی خود موفق شوید.

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب عملکرد حرفه ای

دوره های مجازی مرتبط با منابع انسانی در سایت هم آموز:

و سایر دوره ها در حوزه منابع انسانی…

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط