شناخت مهارت های ارتباطی- قسمت دوم- برطرف کردن موانع

امین پردازش
امین پردازش
برطرف کردن موانع

چرا تلاش در برقراری ارتباط اغلب با شکست مواجه می شود؟ به طور کلی، دو عامل ما را از برقراری ارتباط موفق بازمی دارد: یکی عملکرد بدن و ذهن ماست و دیگر پنداشت های ما که خیال می کنیم دیگران عینا مثل ما جهان را درک می کنند و به آن واکنش نشان می دهند.

برداشتن موانع از سر راه ارتباطات

ما اطلاعات خود درباره جهان را از راه حواس خویش دریافت می کنیم. با این وصف، ممکن است حواس ما ضعیف عمل کنند یا اطلاعاتی که منبع فرستنده پیام به دست می دهد ناکافی باشد و ما نتوانیم آن را درست رمزگشایی کنیم. در برقراری ارتباط و فرستادن پیام به دیگران، باید باریک بینانه به این حقیقت توجه کنیم که ممکن است دریافت دیگران از حواس بینایی، شنوایی، لامسه، چشایی و بویایی عینا مثل دریافت ما از حواس پنجگانه مان نباشد.

اطمینان از فهمیده شدن پیام

ارتباط فراتر از ارسال و دریافت پیام است، اگر پیامی رسانده شود اما درک نشود، ارتباطی برقرار نشده است. همه چیز می تواند بر چگونگی ادراک ما از پیام ها، رخدادها و تجربیات روزمره زندگی تاثیرگذار باشد، از فرهنگی که در آن زندگی می کنیم تا هنجارها و استانداردهای گروهی که به آن تعلق داریم. حتی نگرش ذهنی افراد، مثلا پندارهای قالبی، می تواند موانعی ایجاد کند که بر ماهیت درک ما از محرک های بیرونی و چگونگی واکنش ما به این محرک ها تاثیرگذار باشد. موانع احتمالی بر سر راه ارتباطات خویش را بشناسید و تلاش خود را به برطرف کردن آنها معطوف کنید. برای مثال، وقتی با کسی حرف می زنید، پیوسته واکنش ها و پاسخ های او را زیر نظر بگیرید تا مطمئن شوید که او حرف های شما را کاملا می فهمد.

در برقراری ارتباط و فرستادن پیام به

دیگران، باید باریک بینانه به این حقیقت

توجه کنیم که ممکن است دریافت

دیگران از حواس بینایی، شنوایی، لامسه،

چشایی و بویایی عینا مثل دریافت ما از

حواس پنجگانه مان نباشد.

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب ارتباطات حرفه ای

دوره های مجازی مرتبط با مهارت فردی در سایت هم آموز:

– مدیریت کار و زندگی

– مدیریت ترس از سخنرانی

– شخصیت شناسی و رفتار شناسی

و سایر دوره ها در حوزه مهارت فردی …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط