تهیه برنامه مدیریت پروژه

امین پردازش
امین پردازش

تهیه برنامه مدیریت پروژه

در فرآیند های برنامه ریزی تعداد زیادی برنامه (محصول مدیریتی) توسعه داده می شود که ممکن است در قالب مدارک مستند ارائه شوند ، اما فارغ از نوع ارائه (مستند / غیر مستند) به هر حال این مفاهم باید وجود داشته باشند.

در این فرآیند گروه خاصی از محصول های مدیریتی که نقشی کلیدی در اجرا و کنترل پروژه دارند و در فرآیند های دیگر تهیه شده اند ، گردآوری شده ، در قالب مجموعه ای که برنامه مدیریت پروژه نامیده می شود ، نگهداری و ارائه می گردد .

برنامه مدیریت پروژه شامل برنامه های مدیریتی و مبناها می شود . هر حوزه دانش ، برنامه ای مدیریتی دارد و  برخی از حوزه ها بیشتر از یک برنامه مدیریتی دارند : برنامه مدیریت تغییرات ، برنامه مدیریت ارتباطات ، برنامه مدیریت پیکره بندی ، برنامه مدیریت هزینه ، برنامه مدیریت منابع انسانی ، برنامه مدیریت تدارکات ، برنامه بهبود فرآیند ، برنامه مدیریت کیفیت ، برنامه مدیریت الزامات ، برنامه مدیریت ریسک ، برنامه مدیریت زمان ، برنامه مدیریت محدوده ، برنامه مدیریت ذی نفعان .

مبناها که بخش دیگری از برنامه مدیریت پروژه هستند عبارتند از :

  • مبنای زمان
  • مبنای هزینه
  • مبنای محدوده

سایر مدارک و محصول های مدیریتی که ممکن است در قالب سند یا قالب های دیگر باشند صرفا < اسناد پروژه > نامیده می شوند . برنامه زمانی پروژه ، فهرست ریسک ها ، فهرست ذی نفعان و اسناد تدارکات از این دسته هستند .

ترکیب و تجمیع این مدارک و مستندات به ایجاد و توسعه برنامه مدیریت پروژه منتهی می شود .

هدف اصلی این فرآیند ایجاد سند مادری است که مبنای تمامی کارهای پروژه را تعریف می کند .

برنامه ریزی مدیریت محدوده

در این فرآیند شیوه  برنامه ریزی ، پایش و مدیریت محدوده مشخص می شود . نتایج در قالب برنامه ای که برنامه مدیریت محدوده نام دارد ، سازمان دهی می شود . هدف کلیدی این فرآیند ، ارائه راهنمائ دستور العملی برای چگونگی مدیریت محدوده در سراسر چرخه عمر پروژه است .

منبع : انتشارات آریانا قلم کتاب استاندارد pmbok

دوره های مجازی مرتبط با مهارت فردی در سایت هم آموز:

– آموزش نرم افزار primavera p6

– برنامه ریزی و کنترل پروژه حرفه ای 

– شخصیت شناسی و رفتار شناسی

و سایر دوره ها در حوزه مدیریت پروژه …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط