ساختار یک عادت به چه شکل است

امین پردازش
امین پردازش

در قسمت دوم در مورد اینکه چه چیزهایی عادت‌های ما را می‌سازند و نحوه کارکرد آن‌ها صحبت خواهیم کرد. در این قسمت، چهار جزء اصلی یک عادت را یاد خواهید گرفت و سپس، اولین عادت بدی را که قصد تغییر آنرا دارید انتخاب کرده و چهار جزء اصلی آن را مشخص می‌کنید. اما قبل از هر چیزی ببینیم عادت چیست؟

عادت چیست؟ ( و چه چیزی عادت محسوب نمی‌شود؟ )

احتمالا از خیلی‌ها شنیده‌اید که می‌خواهند عادت انجام کاری را در خود ایجاد کنند. سه عامل برای اینکه کاری را به عادت تبدیل کنید وجود دارد:

اول اینکه عادت یک رفتار مشخص است و نه یک هدف یا الگوی رفتاری. مثلا باشگاه رفتن بعد از ساعت کاری یک عادت است اما داشتن اندام زیبا عادت نیست.

دوم اینکه عادت کاری است که شما به طور منظم و در موقعیتی مشخص انجام می‌دهید. مثلا اگر شما همیشه ( یا حداقل اغلب مواقع ) به جای کار کردن وقت خود را صرف وب‌گردی می‌کنید این کار یک عادت شما است. اگر شما ماهی یکی دوبار رژیم خود را می‌شکنید این کار عادت به حساب نمی‌آید.

سوم اینکه برای شروع انجام عادت نیاز به هیچ گونه تلاش و آمادگی ذهنی نیست، و به صورت خودکار درگیر آن می‌شوید. خوردن غذا و خوراکی‌های ناسالم نیاز به تلاش و یا آمادگی ندارد! اما باشگاه رفتن ممکن است نیاز به قدرت ذهنی زیادی از سمت شما داشته باشد.

بنابراین رفتار جدیدی که شروع به انجامش می‌کنید معمولا عادت محسوب نمی‌شود. زمانی به آن عادت می‌گوییم که آنقدر انجام آنرا دنبال کرده‌اید که بخشی از رفتار طبیعی شما شده است.

 

حلقه عادت

به گفته چارلز دوهیگ نویسنده کتاب «قدرت عادت»، هر عادت شامل چهار جزء است که در کنار هم یک «حلقه» عادت را تشکیل می‌دهند.

  • اشاره: همان چیزی است که به شما پیام می‌دهد تا انجام عادت را شروع کنید.
  • روتین: همان کاری است که آنرا به عنوان عادت انجام می‌دهید.
  • پاداش: چیزی که شما در نتیجه انجام روتین به دست می‌آورید و رفتار شما را تشویق می‌کند.
  • اشتیاق: که میل شما را به سمت پاداش سوق می‌دهد. همانطور که در روزآموز قبلی گفتیم این انگیزش‌ها ممکن است درونی یا بیرونی باشند.

برای مثال عادت شما ممکن است این باشد که هر دفعه از سرکار برمی‌گردید (اشاره)، سر راهتان یک بستنی می‌خرید (روتین)، و بعد آنرا ‌می‌خورید (پاداش) و در آخر از طعم شیرین آن لذت می‌برید (میل و اشتیاق شما برای مزه شیرین).

 

تمرین امروز: شناسایی حلقه عادت خودتان

در تمرین امروز باید یکی از 2 عادتی را که می خواهید همراه با این روزآموز تغییر دهید، انتخاب کنید. یکی از عادت‌های بد خود را که می‌خواهید ترک کنید و به هدفی که در تمرین اول مشخص کردید مرتبط است را انتخاب کنید. اشاره، روتین، پاداش و اشتیاق این عادت را شناسایی و یادداشت کنید.

منابع برای مطالعه بیشتر:

1- کتاب:

The Power of Habit by Charles Duhigg

2- دوره آنلاین «چگونه از عادت‌ها رها شویم»

 

 

منبع: gohighbrow.com

مترجم: آیدا آذرنیا

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط