پیدا کردن یک هم موسس خوب برای راه اندازی کسب و کار

امین پردازش
امین پردازش

 

چه جور هم موسسی برای راه اندازی کسب و کار به درد می خورد؟

در مطلب قبلی از سری مطالب چالش های کسب و کارها، در مورد مزایا و معایب راه اندازی یک کسب و کار با هم موسس صحبت کردیم و اینکه در نهایت عواملی مانند لزوم وجود تخصص های مختلف، وجود یک همراه و پشتیبان برای کاهش فشار های مادی و معنوی، ایده پردازی و اجرای بهتر و همینطور پژوهش های انجام شده نشان می دهد که کسب و کارهایی که با بیش از یک موسس راه اندازی می شوند شانس موفقیت بیشتری دارند.

در این مطلب به سراغ فاکتورهایی می رویم که در پیدا کردن و انتخاب یک هم موسس مناسب باید مدنظر قرار داد. هم موسس هم مانند شریک زندگی است و قرار است شریک کاری شما باشد. پس باید ویژگی های مشترکی در شما وجود داشته باشد.

شرط اول؛ تفاهم در اهداف، علایق و سبک زندگی

یکی از عوامل شکست کسب و کارهای نوپا همراستا و سازگار نبودن سلایق و اهداف موسسین آن است. افراد با اهداف و ارزش های مشترک احتمال بیشتری برای رسیدن به یک راه حل مشترک و با ثبات دارند. ممکن است هدف فردی از راه اندازی کسب و کار طی کردن ره صد ساله در یک شب و پولدار شدن سریع باشد و برای کس دیگری در راستای فرونشاندن عطش حس کارآفرینی. مطمئن شوید این تناقض ها آسیبی به شراکت شما نمی زند و اگر نمی توانید آنها را مدیریت کنید به دنبال هم موسس دیگری باشید.

ممکن است شما روحیه محافظه کار داشته باشید و شریک شما روحیه ریسک پذیر که این تصمیماتی که در آینده خواهید گرفت را دچار مشکل می کند.

ببینید شما از چه اخلاق ها و رفتارهایی بدتان می آید و آیا طرف مقابل چنین رفتارهایی دارد؟ این موضوع می تواند حتی در مورد سلایق سیاسی و عقاید مذهبی هم وجود داشته باشد.

اگر شما از صبح تا شب کار می کنید و آخر هفته ها را هم به تعطیلات اختصاص نمی دهید، احتمالا از شراکت با فردی که زودتر به خانه می رود و زمان های فراغت بیشتری دارد عصبی شوید.

احساس تعهد و مسئولیت

موسسین باید به یک میزان به کسب و کاری که راه اندازی کرده اند حس مشترک داشته باشند. موسسین یک کسب و کار باید نسبت به کسب و کار خود ایده آل گرا باشند. آنها باید اگر همه چیز عالی پیش نرفت ناراحت شوند و به دنبال بهتر کردن شرایط کسب و کار خود باشند. برای کارمندی که استخدام می کنید این حس مسئولیت نسبت به کسب و کار و آینده آن به مراتب کمتر از هم موسسی است که قرار است راه را با او آغاز کنید. موسسین باید به یک میزان نسبت به کسب و کار خود متعهد باشند. این تقریبا به این معناست که کل فکر و ذهن و زمان خود را تمام وقت به آن اختصاص بدهند و از هیچ تلاشی برای پیشرفت آن کوتاهی نکنند.

آورده های مکمل و هم سطح

بهتر است هم موسسی که انتخاب می کنید تخصصی مکمل تخصص شما داشته باشد. اگر شما در مدیریت کسب و کار فعال هستید و دانش فنی کمی دارید، می توانید ضعف خود را با همکاری با یک هم موسس حرفه ای در حوزه فنی آغاز کنید. اگر توان اجرا دارید ولی منابع مالی کمی دارید می توانید با فرد توانمندی که سرمایه کافی دارد همکاری کنید. سعی کنید از لحاظ مهارت و دانش در سطوح خیلی متفاوتی نباشید. توانایی ها و مهارت های با سطوح متفاوت باعث ناسازگاری، عدم درک طرفین و مشکلات تصمیم گیری در آینده خواهد شد.

انعطاف در افکار و رفتار

راه اندازی یک کسب و کار جدید بسیار پیچیده و مبهم است و حرکت در این مسیر نیاز به انعطاف زیادی برای قرارگیری در جهت صحیح دارد. هر لحظه ممکن است چیزی در بازار عوض شود و نیاز باشد تغییرات اصلاحی در کسب و کار رخ بدهد. علاوه بر این، لازم است طرفین گاهی به مصلحت کسب و کار انعطاف به خرج بدهند یا در مواردی کوتاه بیایند.

خلاقیت و نوآوری

برای پیدا کردن هم موسس، فاکتور هوش خیلی مهم است ولی خلاقیت و نوآوری از آن هم مهم تر به نظر می رسد. در دنیای استارتاپ ها بیشتر ایده های خوب در ابتدا بد به نظر می رسند زیرا اگر انقدر واضح خوب بودند حتما فرد دیگری تا حالا سراغ اجرای آنها رفته بود. چیزی که به یک ایده پر و بال می دهد و آن را از ایده های مشابهش متمایز می کند خرق عادت و خلاقیت است.

چشم انداز آینده

برنامه هم موسس شما برای 5 یا 10 سال آینده چیست؟ ممکن است قصد مهاجرت به خارج از کشور را داشته باشد. ممکن است به زودی قصد ازدواج داشته باشد یا حتی بخواهد ظرف چند ماه آینده در شرکتی با حقوق بالا استخدام شود. اینکه هم موسسی که انتخاب می کنید چه برنامه ای برای چند سال آینده خود دارد در سرنوشت شما و کسب و کار مشترکتان تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

موارد دموگرافیک دیگر

اینکه هم موسس شما چند ساله است، متاهل هست یا مجرد، خانم هست یا آقا، سربازی رفته یا نرفته، دارای چه زبان و قومیتی و ساکن کجاست هم می تواند موارد مهم دیگری باشد که هرکدام حسن ها و معایب خود را در راه اندازی کسب و کار دارد. بسته به انتظاراتی که از هم موسس خود دارید باید به این نکات هم توجه کنید و قبل از آغاز راه سنگ های خود را وابکنید!

امین کریمی

دوره های مجازی مرتبط با استارتاپ ها و اصول مدیریت در سایت هم آموز:

– ساخت محصول مورد علاقه مخاطب

– ایجاد استارتاپ تا عرضه اولیه (IPO)

– اصول و مبانی کسب و کار

و سایر دوره ها در حوزه استارتاپ ها و اصول مدیریت …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط