آشنایی با صورت های مالی(3)

ترازنامه

بیشتر مردم سالی یک بار باری معاینه کلی نزد پزشک کپمی روند تا اطلاعاتی از سلانت جسمی خود به دست آورند.شرکت ها نیز به همین نحواز ترازنامه به عنوان وسیله ای برای جمع بندی شرایط مالی خود در یک زمان مشخص بهره می گیرند.

دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام 

دارایی ها مواردی هستند که شرکت در آن ها سرمایه گذاری می کند تا بتواند کسب و کار خود را رهبری کند و می توانند شامل ابزارهای مالی ،زمین ،ساختمان و تجهیزات شوند.شرکت ها برای کسب دارایی های لازم اغلب وجوه لازم را قرض می گیرند و یا وعده پرداخت آن را در زمان دیگری می دهند. پولی که شرکت به بستانکاران بدهکار است بدهی نامیده می شود. حقوق صاحبان سهام شامل آورده سرمایه گذاران و سودی است که شرکت به مرور زمان به دست می آورد. چنانچه شرکتی 3 میلیون دلار دارایی و 2 میلیون دلار بدهی داشته باشد، حقوق صاحبان سهام آن 1 میلیون دلار خواهد بود:

دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهام

1/000/000 دلار +2/000/000 دلار=3/000/000دلار

از طرف دیگر، شرکتی که دارایی ان 3 میلیون دلار و بدهی آن 4 میلیون دلار است،حقوق صاحبانش منفی یک میلیون دلار خواهد بود که باید گفت این یک مشکل بزرگ محسوب می شود.

بنابراین ترازنامه شرح می دهد شرکت در کجا و به چه میزان سرمایه گذاری کرده است(دارایی های آن) که از این مقدار چه میزان از بستانکاران دریافت شده است(بدهی ها) وچه میزان ازجانب سهامداران آورده شده است (حقوق صاحبان سهام). به علاوه، ترازنامه اثربخشی استفاده از دارایی ها توسط شرکت و مدیریت صحیح بدهی ها را نشان می دهد.

ترازنامه با ذکر دارایی هایی آغاز می شود که به راحتی قابل تبدیل به پول نقد هستند نظیر وجوه نقد،دریافتنی ها و موجودی مواد و کالا.به این موارد دارایی های جاری گفته می شود.

در ادامه مواردی در ترازنامه ذکر میشوند که دارای ارزش هستند، اما تبدیل آن ها به پول نقد دشوارتر است، نظیر ساختمان ها و تجهیزات، به این موارد دارای های ثابت یا بلند مدت گفته می شود.

از آنجا که بیشتر دارایی های ثابت، به جز زمین،به مرور زمان دچار استهلاک می شوند، استهلاک انباشته نیز باید در محاسبات این بخش وارد شود.اموال ،ساختمان و تجهیزات ناخالص منهای استهلاک انباشته برابر است با ارزش دفتری دارایی های ثابت.

نکته: ترازنامه میان بدهی های کوتاه مدت که بدهی هی جاری نیز نامیده می شوند وبدهی های بلند مدت تمایز قائل می شود. بدهی های کوتاه مدت معمولا باید ظرف یک سال یا کمترپرداخت شوند، این بدهی ها شامل وام های کوتاه مدت، حقوق،مالیات بر درآمد و حساب های پرداختی می شود.

کسر بدهی های جاری از دارایی های جاری برابر است با سرمایه در گردش .سرمایه در گردش نشان می دهد شرکت چه میزان سرمایه به فعالیت های عملیاتی خود اختصاص داده است. این که چه مقدار سرمایه برای امور شرکت کافی است به حوزه کسب و کار و طرح های شرکت بستگی دارد.

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد دید مختصری در مورد حساب جاری شرکت ب شما می دهد. درست مانند صورت حساب بانکی،به شما نشان می دهد چه مقدار وجه نقد در ابتدای آن موجودبوده و سپس شرح می دهد شرکت چگونه وجوه را هزینه کرده است.

اگر شما مدیر یک شرکت بزرگ باشید،تغییرات در جریان وجوه نقد شرکت معمولا بر عملکرد روزانه شما تاثیری ندارد، اما می توانید بر این جریان وجوه نقد اثرگذار باشید و بهتر است در مورد پیش بینی های جریان وجوه نقد شرکت تان اطلاعات به روزی در اختیار داشته باشید،زیرا ممکن است در زمان تهیه بودجه برای سال آتی به کمک شما بیاید.باری مثال، چنانچه وجوه نقد کافی وجود نداشته باشد،احتمالا از شما خواسته خواهد شد تا در هزینه کردن خود،احتیاط بیشتری به خرج دهید. از طرف دیگر،چنانچه شرکت وجوه نقد فراوانی دراختیار داشته باشد،شما می توانید روی فرصت های جدید سرمایه گذاری فکر کنید.

اگر شما مدیر یک شرکت کوچک هستید،احتمالا از شرایط جریان وجوه نقد شرکت تان به خوبی اطلاع دارید و اثرآن را برامور روزمره خود به خوبی حس می کنید.صورت جریان وجوه نقد از این جهت مفید است که نشان می دهد آیا شرکت تان سود را به وجه نقد تبدیل می کند یا خیر.در نهایت نیزهمین توانایی است که شرکت شما را قادر به پرداخت بدهی های خود خواهد نمود.

آنچه در صورت جریان وجوه نقد محاسبه می شود با صورت سود و زیان تفاوت دارد.چنانچه هیچ جریان وجه نقدی صورت نگرفته باشد، در صورت جریان وجوه نقد ذکر نمی شود.البته توجه داشته باشید که صورت جریان وجوه نقد با سود خالص آغاز می شود.سپس از طریق برخی تعدیلات بر پایه افزایش و یا کاهش دارایی ها و بدهی های ترازنامه، این سود خالص به وجوه نقد تبدیل می شود.

به طور کلی هر شرکتی به سه منبع جریان وجه نقد چشم دارد:فعالیت های عملیاتی، فعالیت های سرمایه گذاری و فعالیت های مالی.معمولا در ابتدا به فعالیت های عملیاتی پرداخته می شود.

حساب های دریافتی: مبلغی که مشتریان در قبال محصولات و خدمات به شرکت بدهکار هستند اما هنوز پرداخت نکرده اند.

حساب هاب پرداختی : مبالغی که شرکت در قبال دریافت کالاها از تامین کنندگان خود بدهکار است اما هنوزپرداخت نکرده است.

فعالیت های سرمایه گذاری می توانند در سه قالب زیر باشد:

وجوه نقدی که شرکت برای سرمایه گذاری در ابزارهای مالی یا زمین ،ساختمان و تجهیزات هزینه می کند( چنین سرمایه گذاری هایی در PP&E اغلب به عنوان هزینه های سرمایه ای شناخته می شوند)

  • عواید ناشی ار فروش زمین، ساختمان و تجهیزات
  • عواید ناشی از تبدیل سرمایه گذاری به وجوه نقد

فعالیت های مالی ، جمع اوری سرمایه از طریق قرض گرفتن در بازرهای سرمایه و انتشار سهام را شامل می شود. سود سهام باید از جریان وجو نقد پرداخت شود،این نشانه کاهش جریان نقدی است.

منبع: انتشارات آریانا قلم کتاب ابزارهای کلیدی مالی

دوره های مجازی مرتبط با مالی و سرمایه گذاری در سایت هم آموز:

– بسته جامع مدیریت مالی

– روش های کمی مالی

– سیاست گذاری اقتصادی دهه 90

و سایر دوره ها در حوزه مالی و سرمایه گذاری …

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *