نکاتی درباره بازار بورس

راحیل علی گودرز
راحیل علی گودرز
ارز دیجیتال ارزان | بازار بورس

بازار بورس شامل تمام سهامی است که می تواند توسط عموم مردم خرید و فروش شود. داشتن یک سبد سرمایه‌گذاری با تنوع بالا می‌تواند به افزایش بازده شما در طول زمان کمک کند. سرمایه گذاری در بازار بورس سبب ایجاد ثروت در بلندمدت است، بنابراین مهم است که از ذهنیت تجارت کوتاه مدت اجتناب و به سرمایه گذاری در طول زمان ادامه دهید.

بورس چیست؟

بازار بورس که به آن بازار سهام نیز گفته می شود، اوراق بهاداری است که به سهامداران در یک شرکت سهامی عام حق مالکیت می‌دهد. این یک سهم واقعی از آن سازمان است، و اگر شما مالک اکثریت سهام سازمان هستید، نحوه عملکرد آن را کنترل می کنید.

سهام چیست؟

شرکت ها سهام را منتشر می کنند تا بتوانند برای کسب‌و‌کار خود سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذارانی که فکر می کنند کسب و کارشان در آینده رونق خواهد گرفت، این سهام را خریداری می کنند. سهامداران هر گونه سود سهام به اضافه هرگونه افزایش قیمت آن را دریافت می کنند. آنها همچنین می توانند کاهش سرمایه گذاری خود را مشاهده یا در صورت تمام شدن سرمایه شرکت به طور کامل حذف شوند.

بازار سهام در واقع نوعی بازار است که در آن افرادی که دارای سهمی از یک شرکت هستند می توانند آن را به سرمایه گذارانی که می خواهند آنها را بخرند بفروشند. این معامله در بورس انجام می شود. در سال‌های گذشته، معامله‌گران برای معامله به یک مکان فیزیکی می‌رفتند، اما اکنون تقریباً تمام معاملات به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

قبل از شروع سرمایه گذاری در بازار سهام، به یک حساب کارگزاری نیاز دارید. همانطور که در حال شروع هستید، در اینجا هشت دستورالعمل دیگر برای سرمایه گذاری در بازار سهام آورده شده است.

۱- سرمایه گذاری مناسب انجام دهید

اگر در حال تجزیه و تحلیل یک شرکت هستید، باید به اصول اولیه آن شرکت مانند سود هر سهم (EPS) یا نسبت قیمت به درآمد (نسبت P/E) توجه کنید. اما شما باید کارهای بیشتری انجام دهید: تجزیه و تحلیل تیم مدیریت شرکت، ارزیابی مزیت های رقابتی آن، مطالعه مالی؛ از جمله ترازنامه و صورت درآمد، شما باید شرکت را مطالعه و اتفاقات بعدی را پیش بینی کنید.

2. در بازار سهام، محتاط باشید.

به یاد داشته باشید، برای کسب درآمد مداوم از هر سهام، باید بدانید که بازار آینده‌نگر از قبل قیمت سهام را تعیین نکرده است. به خاطر داشته باشید که برای هر فروشنده ای در بازار، یک خریدار برای همان سهام وجود دارد که به همان اندازه مطمئن است که سود خواهند برد.

تونی مدسن، بنیانگذار NewLeaf Financial Guidance می‌گوید: «انبوه افراد باهوش هستند که این کار را برای امرار معاش انجام می‌دهند، و اگر شما تازه‌کار هستید، احتمال اینکه عملکرد بهتری داشته باشید، چندان زیاد نیست. جایگزین بی دردسر برای سهام یک صندوق شاخص است که می تواند صندوق سرمایه گذاری مشترک یا یک صندوق قابل معامله در بورس (ETF) باشد. این صندوق ها ده ها یا حتی صدها سهام را در اختیار دارند. و هر سهمی که از یک صندوق خریداری می کنید، مالک تمام شرکت های موجود در شاخص است.

3. برای رکود آماده باشید

سخت ترین مسئله برای اکثر سرمایه گذاران، زیان دهی در سرمایه گذاری است. و از آنجایی که بازار سهام می تواند نوسان داشته باشد، هر از گاهی ضررهایی را خواهید داشت. برای مدیریت این ضررها باید ابتدا خودتان را کنترل کنید. تا زمانی که پرتفوی خود را متنوع کنید، هر سهمی که دارید تاثیر زیادی بر بازده کلی شما نخواهد داشت. اگر اینطور باشد. حتی صندوق‌های شاخص نیز نوسان خواهند داشت، بنابراین نمی‌توانید از شر تمام ریسک‌های بازار خلاص شوید. در سرمایه گذاری، باید بدانید امکان از دست دادن پول وجود دارد، زیرا بازار سهام تضمین ندارند.

4. همین حالا شروع کنید

انتخاب فرصت عالی برای ورود و سرمایه گذاری در بازار سهام معمولاً نتیجه نمی‌دهد. هیچ کس با اطمینان 100 درصد بهترین زمان برای ورود به بازار را نمی داند، سرمایه گذاری یک فعالیت طولانی مدت است و هیچ زمان مناسبی برای شروع آن وجود ندارد. یکی از نکات اصلی سرمایه‌گذاری شروع کردن آن به جای فکر کردن به آن است. اگر اکنون و اغلب در طول زمان سرمایه گذاری کنید، این ترکیب چیزی است که واقعاً می تواند نتایج شما را افزایش دهد. اگر می خواهید سرمایه گذاری کنید، بسیار مهم است که واقعاً شروع کنید و یک برنامه پس انداز مداوم داشته باشید، تا بتوانید در طول زمان به اهداف خود برسید.

تفکر سیستمی و بازار بورس

5. از سرمایه‌گذاری کوتاه مدت خودداری کنید

درک اینکه آیا باید برای آینده بلندمدت یا کوتاه مدت سرمایه گذاری کنید نیز می تواند به تعیین استراتژی شما کمک کند و گاهی اوقات سرمایه گذاران کوتاه مدت می توانند انتظارات غیرواقعی در مورد رشد پول خود داشته باشند. و تحقیقات نشان می دهد که اکثر سرمایه گذاران کوتاه مدت، مانند معامله گران روزانه، ضرر می کنند. شما در حال رقابت با سرمایه گذاران پرقدرت و رایانه های برنامه ریزی شده ای هستید که ممکن است بازار را بهتر درک کنند. سرمایه گذاران جدید باید بدانند که خرید و فروش مکرر سهام ممکن است به ضرر آنها تمام شود.

6. به سرمایه گذاری در طول زمان ادامه دهید

می تواند آسان باشد که پول خود را به بازار بریزید و فکر کنید کارتان تمام شده است. اما کسانی که ثروت واقعی می سازند در طول زمان و با اضافه کردن پول به سرمایه گذاری های خود این کار را انجام می دهند. این بدان معناست که یک نظم و انضباط قوی برای پس انداز داشته باشید تا بتوانید آن را در بازار سهام به کار بگیرید. شما می توانید پول بیشتری کنار بگذارید و ثروت خود را حتی سریعتر رشد دهید.

نحوه عملکرد بازار سهام برای مبتدیان

بازار سهام در واقع راهی برای سرمایه گذاران یا کارگزاران جهت مبادله سهام با پول و یا برعکس است. هر کسی که بخواهد سهام بخرد می تواند به آنجا برود و هر آنچه را که از طرف صاحبان سهام پیشنهاد می شود بخرد. خریداران انتظار دارند سهام آنها افزایش یابد، در حالی که فروشندگان ممکن است انتظار داشته باشند که سهام آنها کاهش یابد یا حداقل افزایش چندانی نداشته باشد. بنابراین بازار سهام به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا روی آینده یک شرکت سرمایه‌گذاری کنند. سرمایه گذاران با هم ارزش شرکت را بر اساس قیمتی که مایل به خرید و فروش هستند تعیین می کنند.

نکته کلیدی: سرمایه گذاران سهام را بر اساس انتظاراتشان از عملکرد شرکت در آینده قیمت گذاری می کنند. بنابراین، بازار آینده‌نگر است و برخی کارشناسان می‌گویند که بازار رویدادهایی را در فاصله 6 تا 9 ماه آینده پیش‌بینی می‌کند.

خطرات و مزایای سرمایه گذاری در سهام

بازار سهام به سرمایه گذاران خرد اجازه می دهد تا در برخی از بهترین شرکت های جهان سهام داشته باشند و این می تواند بسیار سودآور باشد. در مجموع، خرید سهام در یک سرمایه گذاری بلندمدت خوب است تا زمانی که با قیمت های مناسب خریداری شود. ممکن است با اینکه بازار به طور کلی عملکرد خوبی داشته است، بسیاری از سهام در بازار عملکرد خوبی ندارند و حتی ممکن است ورشکست شوند. ارزش این سهام در نهایت صفر است و یک ضرر کلی است. از سوی دیگر، برخی از سهام مانند آمازون و اپل سال هاست که به رشد خود ادامه داده اند و سرمایه گذاران را صدها برابر سرمایه اولیه خود به دست آورده اند.

بنابراین سرمایه گذاران دو راه بزرگ برای برنده شدن در بازار سهام دارند:

یک صندوق سهام بخرید و آن را نگه دارید تا بازده بلندمدت شاخص را بدست آورید.با خرید یک صندوق شاخص، میانگین وزنی عملکرد سهام در شاخص را دریافت خواهید کرد.

سهام جداگانه بخرید و سعی کنید سهامی را پیدا کنید که از میانگین عملکرد بهتری داشته باشد. با این حال، این رویکرد مهارت و دانش زیادی می‌طلبد و ریسک بیشتری نسبت به خرید یک صندوق شاخص دارد.

شما می توانید جهت مشاهده همه دوره های مدرسه هم آموز بر روی ” مالی و سرمایه گذاری ” کلیک کنید و با این دوره ها آشناشوید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *