MBA چیست و چگونه می‌توان در آن متخصص شد؟

امین پردازش
امین پردازش

دنیای تجارت و کسب‌وکار پر از پیچیدگی و مسائل چند بعدی شده و هر روز در حال تکامل و تغییر است. اینکه بتوانیم خود را با سرعت و پیشرفت آن هم‌راستا و هم‌قدم کنیم، به یک چالش مهم تبدیل شده است. چالش‌هایی که اگر به درستی حل نشوند، هزینه‌های بسیار زیادی را به شرکت‌ها متحمل خواهد کرد. به همین خاطر، اینکه افراد با چه سطحی از دانش، آگاهی و قدرت تفکر و تجزیه و تحلیل بتوانند تاثیر مثبتی در حل این چالش‌ها داشته باشند، به مساله مهمی تبدیل شده و باید دید در چه حوزه‌هایی این نیاز بیشتر از سایر حوزه‌ها وجود دارد.

یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند کمک قابل توجهی به افراد برای کسب دانش و آگاهی دنیای کسب‌وکار کند، دوره MBA است. این دوره به گونه‌ای طراحی شده است که بتوان مهارت‌های موردنیاز برای مشاغلی در کسب‌وکار و مدیریت را توسعه داد. تحصیل در این دوره به علاقمندانِ آن این امکان را می‌دهد تا با مفاهیم عملی مدیریت، رهبری، برنامه‌ریزی و تطبیق‌پذیری در محیط کسب‌وکار آشنا شده و با انجام پروژه‌های واقعی، در موضوع مورد علاقه خود متخصص شوند. در واقع مهارت‌هایی که در این دوره آموزش داده می‌شود، توانایی تبدیل پتانسیل‌های درونی به کسب فرصت‌ها را پرورش خواهد داد. بسیاری از برنامه‌های مربوط به دوره MBA، علاوه بر داشتن سرفصل‌هایی مثل حسابداری، اقتصاد، بازاریابی و عملیات، گرایش‌های دارد که دانشجویان با توجه به علایق شخصی و حرفه‌ای خود می‌توانند در آن شرکت کنند. در زیر می‌توانید لیست گرایش‌های این دوره را مشاهده کنید:

  • مدیریت کسب‌وکار
  • کسب‌وکار الکترونیک
  • کارآفرینی
  • مدیریت جهانی
  • سیستم‌های اطلاعاتی
  • مدیریت عملیات
  • مدیریت ریسک/استراتژیک
  • مدیریت تکنولوژی
  • رهبری در کسب‌وکار

MBA می‌تواند راهکاری باشد تا مهارت‌ها را در دنیای کسب‌وکار تقویت و به تخصص‌های کاربردی و جدید دست پیدا کرد. شورای رسیدگی به امور فارغ التحصیلان دانشگاه ناتینگهام انگلستان در آماری در سال 2018 به این موضوع اشاره کرده است که از هر 10 فارغ التحصیل MBA، 9 نفر توانسته‌اند با استفاده از تجربه علمی خود در دانشگاه به یک شغل و تخصص جدید دست پیدا کنند و درآمدهای خوبی بدست آورند. کسب مهارت‌های جدید و افزایش اعتماد به نفس، در پذیرش مسئولیت‌های جدید، این افراد را قادر ساخته تا بتوانند از فرصت‌هایشان در فضای کسب‌وکار در راستای ایجاد تغییر مثبت استفاده کنند.

در ادامه می‌خواهیم نگاهی به این موضوع داشته باشیم که چه مهارت‌هایی در این دوره می‌تواند منجر به پیشرفت در کارتان شود.

  1. تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر اخلاق

مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها(CSR) به عنوان یکی از پیشران‌ها و عوامل اصلی کسب‌وکارها در سال‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته است که بطور خلاصه یعنی برخورداری از نگرشی مسئولانه و فراتر رفتن از حداقل الزامات قانونی و پایبند بودن به اصول درستی که برای همه کسب‌و‌کارها قابل اجرا است. حرکت در مسیری که کسب‌وکارها بتوانند تاثیرات اجتماعی و محیطی را به خوبی کنترل کنند باعث می‌شود تا از مزیت‌هایی مثل ارتقاء شهرت سازمان، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش آگاهی نسبت به برند برخوردار شوند. آنچه که فارغ‌التحصیلان MBA می‌توانند در این زمینه به آن دست یابند این است که به خوبی به اهمیت تصمیم‌گیری‌های اخلاقی و پایداری در کسب‌وکارهایشان اهمیت دهند. کنکاش در فرهنگ‌ِ کسب‌وکارهای مختلف، استراتژی‌های رهبری، ارزش‌های شخصی و حرفه‌ای در کار به عنوان بخشی از دوره MBA می‌تواند به افراد دانش و اطمینانی بدهد تا در چارچوب اصول فعالیت کنند.

  1. ارزیابی استراتژیک مسائل

توانایی حل چالش‌های مهم و فرصت‌های پیش روی یک سازمان از جمله نکات مثبت در کار تلقی می‌شود. یکی از مهم‌ترین توانایی‌هایی که این دوره می‌تواند به فارغ التحیصلانش اضافه کند این است که با توجه به چند رشته‌ای بودن و تمرکز روی حوزه‌هایی مانند مالی، مدیریت، بازاریابی و …، ارزیابی استراتژیک مسائل و تحقیق و بررسی برای حل آنها محقق خواهد شد.

  1. مدیریت ریسک

یکی از معیارهایی که در تصمیم‌گیری و پیشبرد اهداف یک سازمان اهمیت دارد، مدیریت کردن ریسک است. از جمله توانمندی‌هایی که در دوره MBA آموزش داده می‌شود استفاده از ظرفیت‌های فکری و معنوی سازمان برای مدیریت ریسک و به حداقل رساندن آن است. با این کار می‌توان پیش‌بینی درستی نسبت به مسائل پیش آمده داشته و واکنش‌های به موقعی در زمان‌های مهم بروز داد.

 

  1. مهارت‌های بین فردی و مدیریت افراد

احتمالاً با این موضوع که نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین منابع سازمان است، موافق هستید. اینکه درک کنید که آنها چگونه در برابر تغییرات سازمان رفتار می‌کنند و شما به عنوان عضوی از سازمان می‌توانید عملکرد مناسبی داشته باشید، تاثیر بسزایی بر ارتباطات و مدیریت تیم دارد. با توجه به اینکه در MBA، به موضوعات رفتار سازمانی و نحوه مدیریت نیروی انسانی پرداخته می‌شود، لذا می‌توان از فارغ التحصیلان آن انتظار داشت تا در این مورد بتوانند بر عملکرد افراد و هدایت آنها به سمت یک روش مطلوب و حل چالش‌ها گام بردارند.

 

MBA و تاثیر آن در شغل

عموماً افرادی که در دوره MBA تحصیل کرده‌اند، فرصت‌های کاری متنوعی برایشان وجود دارد. از انجام کارهایی مربوط به امور مالی گرفته تا مشاوره در زمینه‌های مختلف، همگی جزو کارهایی است که متخصصان MBA می‌توانند از عهده آن برآیند. برنامه‌های درسی این دوره، اغلب به دنبال ایجاد مهارت‌هایی در افراد است که  قابلیت اجرایی کردن مسائل را در آنها پرورش دهد. آمارهای مجله فورچون نشان می‌دهد از میان 100 شرکت برتر در دنیا، 42 مدیر عامل دوره MBA را گذرانده‌اند و توانسته‌اند به نتایج قابل توجهی دست یابند. همچنین صنایعی از قبیل سلامت، خدمات فناوری اطلاعات، انرژی و خرده فروشی جزو بیشترین صنایعی هستند که فارغ التحصیلان MBA در آن مشغول به کار هستند.

اگر موضوعاتی مثل حقوق و بهبود عملکرد کاری برای شما کافی نیست تا تصمیم بگیرید در این دوره شرکت کنید یا نه، شاید دانستن موارد زیر بتواند به شما در تصمیم‌گیری کمک بیشتری کند.

  • MBA با توجه به ماهیت خود، این توانایی را دارد تا بتواند مدیران آینده را تربیت کند. در واقع در این دوره شما به فعالیت‌هایی می‌پردازید که منجر به تعامل و رشد و توسعه فردی خواهد شد.
  • عموماً افرادی که در دوره MBA تحصیل می‌کنند، افرادی هستند که اعتبار بالایی در کارشان دارند، از اعتماد به نفس کافی برخوردارند و می‌توانند بر دیگران تاثیر بگذارند.

 

کسب صلاحیت‌های لازم و کافی به افراد کمک می‌کند تا دانش و تجربیات خود را در راستای پیشرفت حرفه‌ای در کار توسعه دهند و برای اشتغال در فضای کسب‌وکار آماده شوند. دوره MBA (همانطور که در بالا اشاره کردیم)، از آن دسته دوره‌هایی است که در صورت تناسب با ویژگی‌های فردی یک نفر، می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت و کسب مهارت‌های مختلف شود. شاید تا به حال در مورد اینکه این دوره به صورت آنلاین و بدون نیاز به حضور تمام وقت در کلاس‌های حضوری نیز برگزار می‌شود، کمتر شنیده باشید. دوره آنلاین MBA در سایت هم آموز که در سه گرایش مالی و سرمایه‌گذاری، مدیریت پروژه و مدیریت بازایابی طراحی شده است، به شما این امکان را می‌دهد تا با اختصاص زمان‌هایی که حداکثر یادگیری را دارید، بدون محدودیت جغرافیایی و تنها با استفاده از اینترنت و کامپیوتر( یا تلفن همراه)، بتوانید توانایی‌ها و مهارت‌های حرفه‌ای مورد علاقه‌تان را کسب کرده و به مشاغل دلخواهتان دست پیدا کنید.

منابع:

 

www.postgrad.com

www.online.ntu.ac.uk

www.thecompleteuniversityguide.co.uk

www.soilindia.net

 

 

 

 

 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *